Dollar en winter vreten aan winst H&M | RetailDetail

Dollar en winter vreten aan winst H&M

Dollar en winter vreten aan winst H&M

De Zweedse kledinggroep H&M moest zich in het eerste kwartaal van zijn boekjaar 2015/2016 tevreden stellen met een lagere nettowinst. Hogere aankoopkosten en een moeilijke verkoop wogen op de marges.

Omzet steeg 8,5 procent

H&M verkocht in de periode tussen begin december 2015 en eind februari 2016 voor 43,691 miljard Zweedse kroon (4,7 miljard euro) aan kleding: 8,5% meer dan in dezelfde periode van het voorgaande boekjaar. Topman Karl-Johan Persson sprak niettemin van licht tegenvallende resultaten, want een warme winter zorgde ervoor dat veel warme kleding de voorbije maanden in de rekken bleef hangen.

 

Bovendien was het weer niet de enige tegenvaller: de dure dollar strooide eveneens roet in het eten. Daardoor stegen immers de aankoopkosten van het Zweedse bedrijf, iets wat overigens ook zal gelden voor de kleding die voor het tweede kwartaal van het boekjaar wordt besteld. Pas tegen het vierde kwartaal zou dit effect verdwijnen. H&M laat het grootste deel van zijn kleding in Azië produceren, waar contracten in dollar worden afgesloten.

 

Daardoor daalde de winstgevendheid van het concern: de brutomarge liep terug van 55,2% vorig jaar tot 52,0% nu. Netto vertaalde zich dat in een terugval van 3,613 miljard kroon (390 miljoen euro) naar 2,545 miljard kroon (275 miljoen euro).

 

De H&M-groep telde eind februari wereldwijd 3.970 winkels. Daarvan hangt er bij 3.650 het H&M-logo boven de deur. COS heeft 159 winkels, Monki 106, &Other Stories 31, Weekday 19 en Cheap Monday 5. Nog deze maand wordt het 4.000ste verkooppunt geopend in de Mall of India in de Indiase hoofdstad New Delhi. De Zweedse groep betrad vorig jaar de Indiase markt en zegt dat de zaken er voorspoedig verlopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.