Dollar en winter vreten aan winst H&M | RetailDetail

Dollar en winter vreten aan winst H&M

Dollar en winter vreten aan winst H&M

De Zweedse kledinggroep H&M moest zich in het eerste kwartaal van zijn boekjaar 2015/2016 tevreden stellen met een lagere nettowinst. Hogere aankoopkosten en een moeilijke verkoop wogen op de marges.

Omzet steeg 8,5 procent

H&M verkocht in de periode tussen begin december 2015 en eind februari 2016 voor 43,691 miljard Zweedse kroon (4,7 miljard euro) aan kleding: 8,5% meer dan in dezelfde periode van het voorgaande boekjaar. Topman Karl-Johan Persson sprak niettemin van licht tegenvallende resultaten, want een warme winter zorgde ervoor dat veel warme kleding de voorbije maanden in de rekken bleef hangen.

 

Bovendien was het weer niet de enige tegenvaller: de dure dollar strooide eveneens roet in het eten. Daardoor stegen immers de aankoopkosten van het Zweedse bedrijf, iets wat overigens ook zal gelden voor de kleding die voor het tweede kwartaal van het boekjaar wordt besteld. Pas tegen het vierde kwartaal zou dit effect verdwijnen. H&M laat het grootste deel van zijn kleding in Azië produceren, waar contracten in dollar worden afgesloten.

 

Daardoor daalde de winstgevendheid van het concern: de brutomarge liep terug van 55,2% vorig jaar tot 52,0% nu. Netto vertaalde zich dat in een terugval van 3,613 miljard kroon (390 miljoen euro) naar 2,545 miljard kroon (275 miljoen euro).

 

De H&M-groep telde eind februari wereldwijd 3.970 winkels. Daarvan hangt er bij 3.650 het H&M-logo boven de deur. COS heeft 159 winkels, Monki 106, &Other Stories 31, Weekday 19 en Cheap Monday 5. Nog deze maand wordt het 4.000ste verkooppunt geopend in de Mall of India in de Indiase hoofdstad New Delhi. De Zweedse groep betrad vorig jaar de Indiase markt en zegt dat de zaken er voorspoedig verlopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hoe Brantano een volwaardige moderetailer wordt

22/02/2018

FNG gaat Brantano uitbouwen tot een sterk uithangbord voor merkenmode en -schoenen, en ambieert zo de eerste keuze te zijn voor een breed publiek. De retailer wil de markt dekken met drie complementaire winkelformules en een nieuw online platform.

Jack & Jones opent vijf winkels volgens nieuw concept

22/02/2018

Modeketen Jack & Jones opent dit voorjaar vijf winkels volgens een nieuw winkelconcept, vandaag is de primeur al voor het Westland Shopping Center in Anderlecht. Ook in maart en april staan er openingen gepland.

Recordcijfers voor Henkel

22/02/2018

Het Duitse Henkel heeft er een sterk 2017 opzitten, met zowel op vlak van omzet als op vlak van winst absolute recordcijfers. Zo wist het bedrijf voor het eerst de grens van 20 miljard euro omzet te doorbreken.

Fusie legde Fnac Darty geen windeieren

22/02/2018

De Franse entertainment- en elektroretailer Fnac Darty, de groep boven het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft “een solide 2017” achter de rug. De omzet steeg immers met bijna 40%.

Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Back to top