'Duurzame' Zara-hoodie toch niet zo duurzaam

'Duurzame' Zara-hoodie toch niet zo duurzaam

De Zwitserse ngo Public Eye berekende dat Zara per sweater ruim het dubbele verdient van wat alle mensen die instaan voor de productie van het kledingstuk samen ontvangen. Actiegroep Schone Kleren Campagne pleit er dan ook voor om de lonen van de textielarbeiders op te trekken tot een ‘leefbaar’ niveau.

 

Geen transparantie

Omdat Zara zelf weinig transparant is over het productieproces en de lonen die aan de arbeiders betaald worden, trok Public Eye zelf op onderzoek uit. De ngo sloeg daarvoor de handen in elkaar met de Schone Kleren Campagne en het Franse Collectif Éthique sur l’étiquette. Ze kochten een hoodie uit de collectie Join life, die door Zara wordt gepresenteerd als "duurzame mode". De sweater was bovendien bedrukt met de slogan "Respect: find out wat it means to me". Samen legden de organisaties het volledige traject van de bewuste sweater bloot, van de fabriek in Turkije tot de webshop waar het kledingstuk gekocht werd.

 

De onderzoekers berekenden dat Zara 4,2 euro winst maakt op de hoodie die in West-Europa gemiddeld aan 26,6 euro verkocht wordt. Alle andere schakels in het productieproces, zoals Indiase katoenboeren en Turkse fabrieksarbeiders, kregen samen slechts 2,08 euro per kledingstuk of minder dan de helft van wat Zara eraan overhoudt.

 

Gedetailleerde cijfers

De Turkse textielarbeiders verdienen omgerekend tussen de 310 en 390 euro per maand, wat volgens SKC overeenkomt met een derde van een leefbaar loon. "Er is een alternatief voor het betalen van die magere lonen", zegt Sara Ceustermans van SKC in De Standaard. "Voor slechts 3,62 euro per artikel meer zou een leefbaar loon gegarandeerd zijn voor alle mensen die bij de productie betrokken zijn."

 

Het bijzondere aan het onderzoek is dat voor het eerst alle schakels van de productieketen erin worden meegenomen, zoals het spinnen, het weven en het printen. "We hadden nog nooit zo’n gedetailleerde cijfers voor de hele keten. [...] We vragen al langer dat kledingbedrijven zelf dit soort informatie publiek maken, maar dat weigeren ze. Daarom hebben we dan maar zelf een onderzoek gedaan."