Eén jaar en acht maanden cel voor Dolce en Gabbana

Eén jaar en acht maanden cel voor Dolce en Gabbana

De Italiaanse modeontwerpers Domenico Dolce en Stefano Gabbana zijn door een rechtbank in ­Milaan veroordeeld tot één jaar en acht maanden cel wegens fiscale fraude. Ongetwijfeld zullen de ontwerpers beroep aantekenen, zodat ze niet meteen naar de cel moeten.

2,5 jaar cel geëist

Al bij al komt het mythische modeduo er nog goed van af, want de aanklagers hadden 2,5 jaar cel geëist. Ook vijf andere medewerkers van het modehuis zijn veroordeeld tot celstraffen.

 

Volgens de rechter in Italië verkochten de ontwerpers hun merk in 2004 aan een bedrijf in Luxemburg dat ze zelf hadden opgericht. Daardoor vielen ze onder het gunstigere Luxemburgse belastingstelsel en liep de Italiaanse schatkist honderden miljoenen tot misschien wel een miljard euro mis. Maar de twee ontwerpers, die overigens niet aanwezig waren bij de uitspraak, hebben die beschuldigingen altijd met klem ontkend.

 

De groep Dolce & Gabbana werd in 1985 opgericht en telt meer dan 3.000 werknemers en 250 verkoopspunten in meer dan veertig landen. Het modehuis, dat in het boekjaar 2011/2012 een omzet van zowat een miljard euro realiseerde en beroemdheden als Madonna en Beyonce onder zijn fans mag rekenen, kreeg eerder al eens een boete van 343,4 miljoen euro, ook wegens belastingontduiking.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top