Eén op vier banen op de tocht bij Sonia Rykiel

Eén op vier banen op de tocht bij Sonia Rykiel

Eén op vier banen op de tocht bij Sonia Rykiel

Het Franse modehuis Sonia Rykiel is van plan 79 van de 330 banen te schrappen. Op die manier wil de Chinese eigenaar “met het nodige realisme de ongunstige economische context aanpakken”.

Eerste omzetgroei sinds 2008

Het nieuws dat één op vier banen op de tocht staat, komt toch wat als een verrassing. Het modelabel, sinds dit jaar 100% eigendom van het Chinese First Heritage Brands (het vroegere Fung Brands kocht eerst 80% in 2012), kon 2015 namelijk afsluiten met omzetgroei, “de eerste sinds 2008”. Maar, zo klinkt het, “die bemoedigende resultaten alleen volstaan niet om die groei ook in de toekomst te garanderen”.

 

De reorganisatie is naar eigen zeggen nodig gezien “de extreem moeilijke activiteiten in Oost-Europa en de vele vraagtekens in Azië, twee van onze belangrijkste geografische zones”. Het management verwijst ook expliciet naar “de recente aanslagen in Frankrijk en België, en de daarmee gepaard gaande sterke daling van de toeristenstromen en van de aankopen van dit segment van klanten”. In de VS is Sonia Rykiel naar eigen zeggen nog altijd “succesvol”. Tegelijk met de afvloeiing van een kwart van de medewerkers, wil het Parijse modehuis ook een “beter betaalbaar segment op de markt brengen”.

 

Sinds deze zomer moet het modehuis ‑ opgericht in mei 1968 ‑ het ook stellen zonder zijn mythische oprichtster na het overlijden van “la reine de la maille” op 86-jarige leeftijd. Haar dochter Nathalie is wel nog als consultant verbonden aan het bedrijf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.