e5 mode in handen van neef Alexander Talpe | RetailDetail

e5 mode in handen van neef Alexander Talpe

e5 mode in handen van neef Alexander Talpe

Oprichter Etienne Kaesteker geeft het aandeelhouderschap van e5 mode en ontwerp- en aankoopbureau ECG door aan de volgende generatie: zijn neef Alexander Talpe wordt hoofdaandeelhouder van beide bedrijven en CEO van e5 mode.

Volgende generatie aan zet

Als neef van de in 2012 overleden medeoprichtster Griet Talpe is Alexander Talpe al zijn hele loopbaan aan de slag bij het familiebedrijf, eerst als secretaris bij Shopinvest en uiteindelijk sinds 2012 als CEO van ECG, een zusterbedrijf van e5 mode dat de merken voor de winkelketen ontwerpt en laat produceren. ECG verkoopt de ontwikkelde kleding ook aan derde partijen. 

 

Vandaag neemt Talpe een meerderheidsparticipatie in ECG en e5 mode. Hij wordt ook CEO van e5 mode. “Het is voor mij een grote eer om dat wat mijn oom en tante samen hebben opgebouwd in de laatste 38 jaar, verder te kunnen zetten”, vertelt hij. “De waarden en missie van e5 blijven dezelfde. De vernieuwing van de winkels en de digitale transformatie zal ik verderzetten. Nadat ik uitgebreider kennisgemaakt heb met alle facetten van e5 mode, zal ik de verdere strategie bepalen en het toekomstige pad al dan niet bijsturen. Bij ECG wil ik de ingeslagen richting voortzetten. Ik wil actief verder werken aan de diversificatie van de klantenportefeuille.”

 

Zo wil Talpe de productontwikkeling alvast dichter bij de eindklant brengen door in te zetten op een nauwere samenwerking tussen e5 mode en ECG. “Als we vanuit de verkoop bij e5 mode informatie over onze klanten verzamelen, kunnen we de ontwikkeling van de merken bij ECG beter afstemmen op de eindklant.” Daarnaast blijft ECG ook verder verkopen aan derde partijen, zoals Berden Warenhuizen in Nederland.

 

Shopinvest breidt investeerdersrol uit

Kaesteker zelf blijft voorzitter van de raad van bestuur en hoofdaandeelhouder van Shopinvest. “Het is tijd om de fakkel door te geven aan een jongere generatie”, aldus de oprichter. “Ik vind het belangrijk dat e5 mode een familiebedrijf blijft. Raad over e5 mode geef ik nog graag, maar de verantwoordelijkheid geef ik door. Mijn rol bij Shopinvest daarentegen, zal uitbreiden. Ik wil echt gaan voor het ondersteunen en samenbrengen van dynamische, veelbelovende ondernemers, via een minderheidsaandeelhouderschap.”

 

Hans Van Rijckeghem blijft daarbij CEO van Shopinvest: “De aandelenwissel past in de nieuwe strategie van Shopinvest om zich meer te profileren als investeringsmaatschappij door via minderheidsparticipaties beloftevolle ondernemers, zoals Talpe, te steunen. Het doel is ook om dynamische ondernemers samen te brengen. We willen Alexander alle ruimte geven om zijn eigen pad bij e5 uit te stippelen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Vijf jaar na ramp Rana Plaza: “Te weinig overheidsmaatregelen”

24/04/2018

Vijf jaar na de instorting van de kledingfabrieken Rana Plaza in Bangladesh neemt België weinig dwingende maatregelen om producenten tot duurzamere productie te verplichten. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de KULeuven.

Grupo Cortefiel gaat verder als Tendam

23/04/2018

De Spaanse modegroep Grupo Cortefiel verandert zijn naam naar Tendam als onderdeel van de nieuwe bedrijfsidentiteit die het wil creëren voor zijn vijf merken: Cortefiel, Women’s Secret, Pedro del Hierro, Fifty Factory en Springfield.

Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

JBC geeft personeel halve dag verlof op buitenspeeldag

18/04/2018

Vandaag is het Buitenspeeldag, ook bij JBC dat voor de gelegenheid de deuren van zijn winkels een halve dag sluit. De modeketen wil zijn medewerkers daarmee de kans geven om volop te genieten van het zonnetje en het gezinsleven.

Monki laat 'influencers' geld verdienen

16/04/2018

H&M-dochter Monki gaat aan de slag met 'influencers': het modelabel lanceert een wereldwijd programma waarmee socialemediafiguren geld kunnen verdienen als via hen kleding wordt verkocht.