e5 mode in handen van neef Alexander Talpe | RetailDetail

e5 mode in handen van neef Alexander Talpe

e5 mode in handen van neef Alexander Talpe

Oprichter Etienne Kaesteker geeft het aandeelhouderschap van e5 mode en ontwerp- en aankoopbureau ECG door aan de volgende generatie: zijn neef Alexander Talpe wordt hoofdaandeelhouder van beide bedrijven en CEO van e5 mode.

Volgende generatie aan zet

Als neef van de in 2012 overleden medeoprichtster Griet Talpe is Alexander Talpe al zijn hele loopbaan aan de slag bij het familiebedrijf, eerst als secretaris bij Shopinvest en uiteindelijk sinds 2012 als CEO van ECG, een zusterbedrijf van e5 mode dat de merken voor de winkelketen ontwerpt en laat produceren. ECG verkoopt de ontwikkelde kleding ook aan derde partijen. 

 

Vandaag neemt Talpe een meerderheidsparticipatie in ECG en e5 mode. Hij wordt ook CEO van e5 mode. “Het is voor mij een grote eer om dat wat mijn oom en tante samen hebben opgebouwd in de laatste 38 jaar, verder te kunnen zetten”, vertelt hij. “De waarden en missie van e5 blijven dezelfde. De vernieuwing van de winkels en de digitale transformatie zal ik verderzetten. Nadat ik uitgebreider kennisgemaakt heb met alle facetten van e5 mode, zal ik de verdere strategie bepalen en het toekomstige pad al dan niet bijsturen. Bij ECG wil ik de ingeslagen richting voortzetten. Ik wil actief verder werken aan de diversificatie van de klantenportefeuille.”

 

Zo wil Talpe de productontwikkeling alvast dichter bij de eindklant brengen door in te zetten op een nauwere samenwerking tussen e5 mode en ECG. “Als we vanuit de verkoop bij e5 mode informatie over onze klanten verzamelen, kunnen we de ontwikkeling van de merken bij ECG beter afstemmen op de eindklant.” Daarnaast blijft ECG ook verder verkopen aan derde partijen, zoals Berden Warenhuizen in Nederland.

 

Shopinvest breidt investeerdersrol uit

Kaesteker zelf blijft voorzitter van de raad van bestuur en hoofdaandeelhouder van Shopinvest. “Het is tijd om de fakkel door te geven aan een jongere generatie”, aldus de oprichter. “Ik vind het belangrijk dat e5 mode een familiebedrijf blijft. Raad over e5 mode geef ik nog graag, maar de verantwoordelijkheid geef ik door. Mijn rol bij Shopinvest daarentegen, zal uitbreiden. Ik wil echt gaan voor het ondersteunen en samenbrengen van dynamische, veelbelovende ondernemers, via een minderheidsaandeelhouderschap.”

 

Hans Van Rijckeghem blijft daarbij CEO van Shopinvest: “De aandelenwissel past in de nieuwe strategie van Shopinvest om zich meer te profileren als investeringsmaatschappij door via minderheidsparticipaties beloftevolle ondernemers, zoals Talpe, te steunen. Het doel is ook om dynamische ondernemers samen te brengen. We willen Alexander alle ruimte geven om zijn eigen pad bij e5 uit te stippelen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Kiabi opent grootste Belgische winkel in Westland Shopping Center

15/02/2018

De Franse kledingketen Kiabi opent zijn vijfde Belgische winkel in het Westland Shopping Center in Anderlecht. Het is meteen de grootste vestiging van de familieketen in ons land, met een oppervlakte van ruim 1.800 m².

H&M waarschuwt voor moeilijk 2018

15/02/2018

De Zweedse modegroep H&M waarschuwt dat ook 2018 nog een moeilijk jaar kan worden voor het bedrijf. Het maakt dan wel werk van de online verkoop, de omzet in de winkels zal het komende jaar waarschijnlijk verder dalen.

Back to top