Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017
Shutterstock

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Ook dit jaar omzetdaling

De omzet voor het voorbije boekjaar kwam uit op 15,9 miljard Hongkong dollar (1,7 miljard euro), een daling van 8,7% ten opzichte van een jaar eerder. Dat was in lijn met de daling van de totale winkeloppervlakte van Esprit: die ging er met 8,5% op achteruit. Omdat de winstmarge er wel op vooruit ging, verdrievoudigde de nettowinst wel van 21 naar 67 miljoen dollar (7,2 miljoen euro).

 

“Ondanks een moeilijke toestand in de industrie, worden we aangemoedigd door de voortdurende verbetering in de winstgevendheid van onze onderliggende operaties, gedreven door de sluiting van niet rendabele winkels”, aldus CEO Thomas Tang.

 

In de nabije toekomst zal Esprit verdergaan met het terugdringen van de niet rendabele winkeloppervlakte, om zo de winstgevendheid verder op te drijven. Het bedrijf verwacht dan ook dat in het lopende boekjaar de omzet opnieuw licht zal dalen, maar dat de winst dankzij een hogere marge zal stijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

Back to top