Essentiel zoekt extra geld voor expansie

Essentiel zoekt extra geld voor expansie

Het Antwerpse modemerk Essentiel is op zoek naar extra centen, waarmee het voornamelijk de internationale expansie wil financieren. Tot nu toe werd steevast eigen geld gebruikt om te blijven groeien.

 

Beslissing volgt dit jaar

Essentiel werd in 1999 opgericht en is in die bijna twintig jaar uitgegroeid tot een modemerk dat in 35 landen te vinden met 55 eigen winkels en in bijna duizend onafhankelijke winkels. Om in de toekomst te blijven groeien is er echter vers geld nodig: “We praten met verschillende geïnteresseerden. Het gaat zowel om investeringsfondsen als om sectorgenoten uit België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Het zou leuk zijn om een Belgische partner te vinden, maar enkele buitenlandse kandidaten zijn erg geschikt omdat ze veel ervaring hebben met internationale expansie”, zegt medeoprichter Esfan Eghtessadi aan De Tijd.

 

Samen met partner Inge Onsea wil hij graag dit jaar nog de knoop doorhakken. Belangrijke factor in die gesprekken is de controle over het bedrijf, die de oprichters niet uit handen willen geven. “We staan ervoor open om ideeën uit te wisselen met een zakenpartner, maar we willen de uiteindelijke beslissingen nemen. We hebben bewezen dat we succesvol zijn in het buitenland. We zijn naar de moeilijkste markten getrokken, maar we kunnen niet alles op eigen kracht doen”, aldus Eghtessadi.

 

Verenigde Staten

Ondertussen zit het modehuis niet stil, want dit jaar moeten er in Nederland nog drie winkels de deuren openen en ook in Duitsland zijn er plannen voor vestigingen in Berlijn, München en Hamburg, nadat Essentiel in Keulen eind vorig jaar zijn eerste Duitse winkel opende. Als er een investeerder komt, dan wordt de blik ook gericht op markten als Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk: “In modesteden als Londen, Parijs of Milaan is het peperduur om een winkel te openen. Als we op zoek gaan naar panden in die steden en de bedragen horen, denk ik wel eens: is dit een grap?”

 

Ook in Azië, waar het met de hulp van lokale partners al winkels heeft in Zuid-Korea en China, moeten er meer vestigingen komen, maar de echte droom is het openen van winkels in de Verenigde Staten. Daar was Essentiel tot twee jaar geleden al actief, maar die ervaring liep met een sisser af. “We hebben ons teruggetrokken omdat we vonden dat onze lokale partner ons merk niet goed in de markt zette. We willen absoluut groeien, maar we waken erover dat we de controle behouden.” Binnenkort volgt er dus mogelijk een nieuwe poging.