Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in | RetailDetail

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in
© orientalprincess / Shutterstock.com

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

 

100 winkels in het vizier

Vorig jaar opende de keten 27 winkels, het hoogste aantal tot nu toe. De groei van het bedrijf is opmerkelijk: in 2000 opgericht op een studentenkamer was het eerst enkel online te vinden, maar algauw volgden fysieke winkels. In 2007 opende de eerste buitenlandse winkel (in Antwerpen), inmiddels zit de keten wereldwijd bijna aan honderd vestigingen in 24 landen - tot in het Verre Oosten, Australië en Latijns-Amerika toe. 

 

In de Verenigde Staten heeft Suitsupply inmiddels 33 vestigingen, met nog twee (Boston en Saint Louis) die zeer binnenkort de deuren moeten openen. Van het doembeeld dat Amerikaanse jongeren niets meer moeten hebben van kostuums, trekt oprichter Fokke de Jong zich niets aan: inmiddels komt immers 41% van de omzet uit Amerikaanse filialen, bijna dubbel zo veel als de Nederlandse omzet. 

 

Die expansie kende wel een prijs: van een winst van 3,2 miljoen in 2016 zakte het nettoresultaat in 2017 naar 11,4 miljoen euro onder nul. Daartegenover stond een omzetgroei met liefst 19% naar 245,6 miljoen euro. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).