Fikse winstdaling voor Van de Velde | RetailDetail

Fikse winstdaling voor Van de Velde

Fikse winstdaling voor Van de Velde

De Belgische lingerieproducent Van de Velde heeft een moeilijk jaar achter de rug. Omwille van slechte prestaties in de Verenigde Staten daalde de omzet van het bedrijf en bovendien kreeg ook de winst een stevige tik.

Aanhoudende problemen Verenigde Staten

Eerder publiceerde Van de Velde al een omzetdaling van 1,1% naar 206,6 miljoen euro, de eerste in negentien jaar. Die daling werd veroorzaakt door de tegenvallende verkopen in de Verenigde Staten, waar dochterketen Rigby & Peller een vijfde minder verkocht. Daarnaast kreeg het lingeriebedrijf op de Britse markt, waar het wel sterk presteerde, te maken met het zwakke pond. Zonder wisselkoerseffecten zou de omzet dan ook stabiel gebleven zijn.

 

Die mindere omzetcijfers blijken nu ook hun weerslag te hebben op de winstcijfers van Van de Velde: de bedrijfswinst daalde met 0,1% naar 53,6 miljoen euro, maar de nettowinst kreeg een tik van 18% naar 33,6 miljoen euro. Dat is het gevolg van grotere verliezen bij de Chinese joint venture Private Shop en een kleinere winstbijdrage van de Hongkongse textielproducent Top Form.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.