Fikse winststijging voor Inditex | RetailDetail

Fikse winststijging voor Inditex

Fikse winststijging voor Inditex

Het Spaanse modebedrijf Inditex, moederbedrijf van onder andere Zara, heeft in het voorbije boekjaar zijn nettowinst en zijn omzet met maar liefst 10% de hoogte in gestuwd.

280 nieuwe winkels

De totale omzet van Inditex kwam in 2016 uit op 23,3 miljard euro, een groei van 12% ten opzichte van een jaar eerder. Ook op vergelijkbare basis was er sprake van een omzetstijging van 10%, wat aantoont dat Inditex vooral weet te groeien dankzij winkels die al langer dan een jaar geopend zijn. Inditex opende vorig jaar wel 279 winkels in 56 landen, wat het totaal op 7.292 winkels in 93 landen brengt. Daar waren met Nieuw-Zeeland, Vietnam, Paraguay, Aruba en Nicaragua vijf nieuwe markten bij. Online is Inditex al in 43 landen te vinden.

 

In totaal werken er 162.450 mensen voor het bedrijf. Dankzij de goede resultaten mogen 84.000 werknemers voor de tweede keer een speciale winstbonus verwachten. Daarnaast kondigt Inditex een gelijkaardig plan aan voor de komende twee jaar.

 

Investeren

Het brutobedrijfsresultaat steeg van 4,7 miljard euro naar 5,1 miljard euro, terwijl ook de nettowinst met 10% de hoogte in ging naar 3,2 miljard euro. Ondanks de goede resultaten gaat Inditex wel blijven investeren: in 2016 investeerde het al 1,4 miljard euro, vooral in logistiek, technologie, winkels en online groei. Dit jaar moet dat licht stijgen naar 1,5 miljard euro.

 

“Dit is een positieve set van resultaten tegenover al sterke prestaties een jaar eerder. Dit is het rechtstreekse resultaat van de inzet, bezieling en ambities van alle werknemers van de groep”, zegt CEO Pablo Isla.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.