FNG Group neemt Claudia Sträter over | RetailDetail

FNG Group neemt Claudia Sträter over

FNG Group neemt Claudia Sträter over

De Belgische modeholding FNG Group neemt de holding boven Claudia Sträter Modehuizen over. De overname van deze Nederlandse keten, met 27 concept stores en 12 shop-in-shops in de Bijenkorf, betekent een flinke versteviging van de positie van de modegroep op de Nederlandse markt en doet de groepsomzet stijgen tot meer dan 80 miljoen euro op jaarbasis.

FNG gaat voor meer vrouw en meer Benelux

Als reden voor de acquisitie geeft het Belgische modehuis, eigenaar van onder andere CKS en Fred & Ginger, onder meer op dat de overname past in de strategische keuze van FNG om meer focus te leggen op dameskleding. Inclusief Claudia Sträter groeit het aandeel dameskleding in het globaal omzetcijfer immers van 40% naar meer dan 60%.

 

Claudia Sträter wordt al sinds 1970 in de Nederlandse markt verdeeld en richt zich vooral op vrouwen boven de 35, wat er volgens FNG Group toe bijdraagt dat het merk minder crisisgevoelig is en ook in de huidige marktomstandigheden blijft groeien.

 

Bovendien is het damesmerk volgens FNG-oprichters Dieter Penninckx, Anja Maes en Manu Bracke complementair met de andere merken van de groep en vallen er heel wat synergie-effecten te realiseren, zowel in de back-office als - dankzij hun kennis van de lokale markten - in de verkoop.


 

Nederlandse uitvalsbasis en terugkeer naar België

Concreet blijft de dagelijkse leiding over Claudia Sträter bij het huidige management, onder leiding van algemeen directeur Frits Helmstrijd. Wel zal het hoofdkantoor van het merk in Diemen, bij Amsterdam, gebruikt worden als uitvalsbasis voor alle activiteiten van de groep in de Nederlandse markt, waaronder de uitrol van CKS- en Ted Baker-winkels in het land.

 

Omgekeerd is FNG Group ook van plan Claudia Sträter weer naar België te halen, hoewel het merk er pas een aantal jaren geleden is weggetrokken. Dieter Penninckx, managing director, legt uit: "Na een afwezigheid van een paar jaren zijn we ervan overtuigd dat Claudia Sträter als merk opnieuw zal aanslaan in België.”

 

FNG Group

Met behulp van de overname zal FNG Group naar eigen schatting dit boekjaar de kaap van 80 miljoen euro omzet bereiken. Het bedrijf, dat vandaag 500 mensen tewerkstelt, plant de komende jaren het retailnetwerk verder te laten groeien tot een 150-tal eigen winkels in de Benelux en meer dan 200 medewerkers aan te werven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.