FNG mikt op Duitsland en Spanje | RetailDetail

FNG mikt op Duitsland en Spanje

FNG mikt op Duitsland en Spanje
Shutterstock

Modegroep FNG is ondertussen een gevestigde naam in de Benelux en dus begint het bedrijf uit te kijken naar andere markten. Voor de Nederlandse merken ziet CEO Dieter Penninckx ruimte in Duitsland, terwijl hij voor de Belgische naar Spanje kijkt.

Duitse overname

In Duitsland heeft Claudia Sträter momenteel al een winkel, maar ook voor Expresso en Miss Etam liggen er volgens FNG kansen bij de oosterburen. Het Belgische CKS is dan weer al een tijdje te vinden in Spanje, met onder andere een eigen winkel in Barcelona.

 

Om de expansie naar het buitenland te versnellen, denkt Penninckx zelfs aan een overname in Duitsland. “De meerderheid van de verkopen begint online, maar ze eindigen meestal in winkels. Ik geloof niet in zo maar producten neerleggen bij Otto.de of Zalando. Dan wil je ook een eigen winkelnetwerk. We zijn best bescheiden, maar als je in Duitsland iets overneemt denk je al snel aan een honderdtal winkels”, zegt hij aan het FD.

 

Ook in Benelux mogelijk nog overnames

Ook in de Benelux is de overnamehonger nog niet helemaal gestild. “Misschien doen we nog één of twee overnames in de Benelux”, aldus Penninckx. “In de Benelux zijn we groot en divers genoeg voor een actief portfoliomanagement, dus om winkelpanden, logistiek, IT of kennis uit te kunnen wisselen. Meer merken kan in de modemarkt meer van hetzelfde zijn.”

 

Bij elke overname pakt FNG het steevast op dezelfde manier aan. Een kwakkelend merk wordt met een beter imago in de markt gezet, terwijl achter de schermen ook de organisatie vereenvoudigd wordt, om zo de winst te maximaliseren. “Hoe Miss Etam was ingericht: daar krijg je hoofdpijn van. Een enorme structuur, heel veel lagen en een waterhoofd. Er werkten driehonderd mensen op het hoofdkantoor, nu nog geen honderd. Wij besturen de bedrijven als mkb-bedrijven naast elkaar.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.