FNG mikt op Duitsland en Spanje | RetailDetail

FNG mikt op Duitsland en Spanje

FNG mikt op Duitsland en Spanje
Shutterstock

Modegroep FNG is ondertussen een gevestigde naam in de Benelux en dus begint het bedrijf uit te kijken naar andere markten. Voor de Nederlandse merken ziet CEO Dieter Penninckx ruimte in Duitsland, terwijl hij voor de Belgische naar Spanje kijkt.

Duitse overname

In Duitsland heeft Claudia Sträter momenteel al een winkel, maar ook voor Expresso en Miss Etam liggen er volgens FNG kansen bij de oosterburen. Het Belgische CKS is dan weer al een tijdje te vinden in Spanje, met onder andere een eigen winkel in Barcelona.

 

Om de expansie naar het buitenland te versnellen, denkt Penninckx zelfs aan een overname in Duitsland. “De meerderheid van de verkopen begint online, maar ze eindigen meestal in winkels. Ik geloof niet in zo maar producten neerleggen bij Otto.de of Zalando. Dan wil je ook een eigen winkelnetwerk. We zijn best bescheiden, maar als je in Duitsland iets overneemt denk je al snel aan een honderdtal winkels”, zegt hij aan het FD.

 

Ook in Benelux mogelijk nog overnames

Ook in de Benelux is de overnamehonger nog niet helemaal gestild. “Misschien doen we nog één of twee overnames in de Benelux”, aldus Penninckx. “In de Benelux zijn we groot en divers genoeg voor een actief portfoliomanagement, dus om winkelpanden, logistiek, IT of kennis uit te kunnen wisselen. Meer merken kan in de modemarkt meer van hetzelfde zijn.”

 

Bij elke overname pakt FNG het steevast op dezelfde manier aan. Een kwakkelend merk wordt met een beter imago in de markt gezet, terwijl achter de schermen ook de organisatie vereenvoudigd wordt, om zo de winst te maximaliseren. “Hoe Miss Etam was ingericht: daar krijg je hoofdpijn van. Een enorme structuur, heel veel lagen en een waterhoofd. Er werkten driehonderd mensen op het hoofdkantoor, nu nog geen honderd. Wij besturen de bedrijven als mkb-bedrijven naast elkaar.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.