FNG centraliseert voorraad in automatisch magazijn bij Rotterdam | RetailDetail

FNG verhuist alle kledij naar Nederland

FNG verhuist alle kledij naar Nederland
Foto: Expresso

De Belgische modegroep FNG gaat alle kledingvoorraad samenbrengen in een geautomatiseerd magazijn in Zoetermeer. Zo kan de groep kosten besparen. Schoenen van Brantano blijven wel in het Belgische Erembodegem. 

 

Hoogtechnologisch magazijn geërfd van Miss Etam

Met de overname van Miss Etam kreeg FNG er niet alleen heel wat e-commercekennis en (verlieslatende) winkels bij, maar ook een hoogtechnologisch magazijn in het Nederlandse Zoetermeer, nabij Rotterdam. Het magazijn functioneert grotendeels automatisch op basis van een computersysteem en telt maar dertig vaste medewerkers.

 

Uitladen, stockeren en opnieuw inladen om naar de winkels te sturen: het gebeurt allemaal automatisch op transportbanden in het magazijn. “Een computersysteem bepaalt welke kleding naar welke winkel gaat en hoeveel stuks. Een kleine winkel die bezocht wordt door wat oudere mensen krijgt minder en andere kleding dan een grote winkel in een buurt vol jonge mensen”, vertelt medeoprichter Manu Bracke daarover in De Tijd. 

 

30 miljoen kledingstukken per jaar

De vaste medewerkers hebben er vooral als taak toezicht te houden en in te grijpen als er iets misloopt. Op drukke momenten kunnen er wel tot honderd mensen in het magazijn werken, vooral dan via uitzendcontracten. “We kunnen in Zoetermeer 30 miljoen kledingstukken per jaar verwerken. We zitten nu aan 15 miljoen”, legt CEO Dieter Penninckx uit in de krant. 

 

Het centraliseren van alle kledingvoorraad helpt FNG kosten te besparen: voordien was de stock van de negen verschillende ketens van de modegroep verspreid over kleinere magazijnen in België en Nederland. Sinds juni worden de voorraden van de Belgische merken CKS en Fred & Ginger al in Zoetermeer opgeslagen, binnenkort komt de rest erbij. 

 

"Nederland veel goedkoper en efficiënter"

Waarom FNG voor Nederland kiest voor zijn centraal magazijn? Omdat het pand van Miss Etam daar nu toevallig staat, klinkt het. Al berust het ook op meer dan toeval alleen: de arbeidswetgeving is soepeler in Nederland én arbeid is er goedkoper. “Hier wordt al jaren probleemloos tot 23 uur gewerkt, zodat onze klanten tot 22 uur kunnen bestellen en hun pakketje de dag nadien al thuis geleverd krijgen”, geeft Bracke toe.

 

“In Nederland kan FNG veel goedkoper en efficiënter werken”, klinkt het. “Op drukke momenten kunnen we onze dertig vaste werkkrachten versterken met zestig uitzendkrachten. In heel drukke periodes werken hier honderd tijdelijken. Dat regelen in België zou veel moeilijker zijn.” Nu weten we alvast waarom FNG de open brief ‘Koop Belgisch’ niet mee ondertekende. 

 

Brantano blijft in Erembodegem

Wel blijft de schoenenvoorraad van de Belgische formule Brantano in eigen land, meer bepaald in het bestaande magazijn van de keten in Erembodegem. Daar werkt een zestigtal medewerkers, een aantal dat de groep zou kunnen terugdringen door verder te automatiseren en te centraliseren. Dat doen de bedrijfsleiders naar eigen zeggen bewust niet: “We zouden kosten kunnen besparen door ook Brantano te verhuizen naar het magazijn in Zoetermeer, maar dat doen we niet. Dat we een Belgisch bedrijf zijn, speelt mee”, aldus Penninckx.

 

Aangezien Brantano een nationale speler is, ligt de nood er ook anders dan bij de eigen merken. Zij zijn namelijk onder andere te vinden bij grote e-commerceplatformen als Zalando, Bol.com en Wehkamp. De merken van FNG zijn weldra ook te koop bij La Redoute en Duitse nieuwkomer About You. “Door het geautomatiseerde systeem kunnen we onze kleding makkelijker verkopen via kledingwebwinkels waarmee we samenwerken”, zegt Bracke daarover.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.