FNG centraliseert voorraad in automatisch magazijn bij Rotterdam | RetailDetail

FNG verhuist alle kledij naar Nederland

FNG verhuist alle kledij naar Nederland
Foto: Expresso

De Belgische modegroep FNG gaat alle kledingvoorraad samenbrengen in een geautomatiseerd magazijn in Zoetermeer. Zo kan de groep kosten besparen. Schoenen van Brantano blijven wel in het Belgische Erembodegem. 

 

Hoogtechnologisch magazijn geërfd van Miss Etam

Met de overname van Miss Etam kreeg FNG er niet alleen heel wat e-commercekennis en (verlieslatende) winkels bij, maar ook een hoogtechnologisch magazijn in het Nederlandse Zoetermeer, nabij Rotterdam. Het magazijn functioneert grotendeels automatisch op basis van een computersysteem en telt maar dertig vaste medewerkers.

 

Uitladen, stockeren en opnieuw inladen om naar de winkels te sturen: het gebeurt allemaal automatisch op transportbanden in het magazijn. “Een computersysteem bepaalt welke kleding naar welke winkel gaat en hoeveel stuks. Een kleine winkel die bezocht wordt door wat oudere mensen krijgt minder en andere kleding dan een grote winkel in een buurt vol jonge mensen”, vertelt medeoprichter Manu Bracke daarover in De Tijd. 

 

30 miljoen kledingstukken per jaar

De vaste medewerkers hebben er vooral als taak toezicht te houden en in te grijpen als er iets misloopt. Op drukke momenten kunnen er wel tot honderd mensen in het magazijn werken, vooral dan via uitzendcontracten. “We kunnen in Zoetermeer 30 miljoen kledingstukken per jaar verwerken. We zitten nu aan 15 miljoen”, legt CEO Dieter Penninckx uit in de krant. 

 

Het centraliseren van alle kledingvoorraad helpt FNG kosten te besparen: voordien was de stock van de negen verschillende ketens van de modegroep verspreid over kleinere magazijnen in België en Nederland. Sinds juni worden de voorraden van de Belgische merken CKS en Fred & Ginger al in Zoetermeer opgeslagen, binnenkort komt de rest erbij. 

 

"Nederland veel goedkoper en efficiënter"

Waarom FNG voor Nederland kiest voor zijn centraal magazijn? Omdat het pand van Miss Etam daar nu toevallig staat, klinkt het. Al berust het ook op meer dan toeval alleen: de arbeidswetgeving is soepeler in Nederland én arbeid is er goedkoper. “Hier wordt al jaren probleemloos tot 23 uur gewerkt, zodat onze klanten tot 22 uur kunnen bestellen en hun pakketje de dag nadien al thuis geleverd krijgen”, geeft Bracke toe.

 

“In Nederland kan FNG veel goedkoper en efficiënter werken”, klinkt het. “Op drukke momenten kunnen we onze dertig vaste werkkrachten versterken met zestig uitzendkrachten. In heel drukke periodes werken hier honderd tijdelijken. Dat regelen in België zou veel moeilijker zijn.” Nu weten we alvast waarom FNG de open brief ‘Koop Belgisch’ niet mee ondertekende. 

 

Brantano blijft in Erembodegem

Wel blijft de schoenenvoorraad van de Belgische formule Brantano in eigen land, meer bepaald in het bestaande magazijn van de keten in Erembodegem. Daar werkt een zestigtal medewerkers, een aantal dat de groep zou kunnen terugdringen door verder te automatiseren en te centraliseren. Dat doen de bedrijfsleiders naar eigen zeggen bewust niet: “We zouden kosten kunnen besparen door ook Brantano te verhuizen naar het magazijn in Zoetermeer, maar dat doen we niet. Dat we een Belgisch bedrijf zijn, speelt mee”, aldus Penninckx.

 

Aangezien Brantano een nationale speler is, ligt de nood er ook anders dan bij de eigen merken. Zij zijn namelijk onder andere te vinden bij grote e-commerceplatformen als Zalando, Bol.com en Wehkamp. De merken van FNG zijn weldra ook te koop bij La Redoute en Duitse nieuwkomer About You. “Door het geautomatiseerde systeem kunnen we onze kleding makkelijker verkopen via kledingwebwinkels waarmee we samenwerken”, zegt Bracke daarover.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.