FNG wil snel vijf winkels van Claudia Sträter in België

FNG wil snel vijf winkels van Claudia Sträter in België

De kledinggroep FNG wil tegen de zomer al vijf winkels van Claudia Sträter hebben op de Belgische markt. Dat vertelde FNG bij de bekendmaking van zijn jaar resultaten. In het boekjaar 2012/2013 steeg de omzet van de Belgische modegroep naar 92 miljoen euro.

Vernieuwde uitrol Claudia Sträter

FNG nam Claudia Sträter in oktober 2012 over. Meteen bereikte de groep, die gegroeid is vanuit kindermode daarmee twee doelen: meer de focus leggen op damesmode en sterker aanwezig zijn op de Nederlandse markt. Bij de acquisitie telde het merk in Nederland immers 27 concept stores en 12 shop-in-shops bij Bijenkorf.


FNG wil Claudia Sträter nu dus ook opnieuw op de Belgische markt brengen, nadat het merk zich in 2009 nog uit België had teruggetrokken. De terugkeer moet het bedrijf meer toegang geven in het hogere marktsegment.


De eerste twee nieuwe winkels werden geopend in Nieuwpoort en in het Waasland Shopping Center in Sint-Niklaas. Binnenkort komen er filialen in Antwerpen, Wijnegem en Hasselt bij.


Formule CKS naar Nederland

Ook in Nederland heeft FNG uitbreidingsplannen. Daar wordt de formule CKS in de markt gezet. Recentelijk werd aan de Steenweg in Utrecht alvast een eerste winkel van dit merk geopend, dat zich op de grens van medium en het hogere segment situeert voor prijsbewuste vrouwen van 20 à 30 jaar.


In totaal plant FNG de komende maanden nog een tiental winkelopeningen, verdeeld over zijn vijf concepten: Claudia Sträter, Van Hassels, CK, Baker Bridge en Fred & Ginger.  Het voorbije jaar groeide het winkelpark van de groep al van 72 naar 102 eigen winkels. Daarnaast worden de collecties verdeeld via de groothandel naar meer dan 1.200 multimerkenwinkels in voornamelijk België, Nederland, Frankrijk, Duitsland en Spanje.


Jaaromzet groeit met 84%

FNG verduidelijkte de expansieplannen bij de publicatie van zijn resultaten over het voorbije boekjaar 2012/2013. Dat werd eind maart afgesloten met een omzet van 91,9 miljoen euro. Het globale verkoopcijfer lag – mede door de overnames – 84% hoger dan het boekjaar voordien, al was er toch ook een sterke interne groei op vergelijkbare basis van meer dan 10%.


De eigen winkels zorgen voor twee derde van het verkoopcijfer, de multimerkenwinkels voor het andere derde. Die laatste distributie kende vorig jaar een groei van 12%.


De bedrijfscashflow verdubbelde tot 15,1 miljoen euro, de nettowinst kwam uit op 5,3 miljoen euro.

Tags: