FNG wil snel vijf winkels van Claudia Sträter in België | RetailDetail

FNG wil snel vijf winkels van Claudia Sträter in België

FNG wil snel vijf winkels van Claudia Sträter in België

De kledinggroep FNG wil tegen de zomer al vijf winkels van Claudia Sträter hebben op de Belgische markt. Dat vertelde FNG bij de bekendmaking van zijn jaar resultaten. In het boekjaar 2012/2013 steeg de omzet van de Belgische modegroep naar 92 miljoen euro.

Vernieuwde uitrol Claudia Sträter

FNG nam Claudia Sträter in oktober 2012 over. Meteen bereikte de groep, die gegroeid is vanuit kindermode daarmee twee doelen: meer de focus leggen op damesmode en sterker aanwezig zijn op de Nederlandse markt. Bij de acquisitie telde het merk in Nederland immers 27 concept stores en 12 shop-in-shops bij Bijenkorf.


FNG wil Claudia Sträter nu dus ook opnieuw op de Belgische markt brengen, nadat het merk zich in 2009 nog uit België had teruggetrokken. De terugkeer moet het bedrijf meer toegang geven in het hogere marktsegment.


De eerste twee nieuwe winkels werden geopend in Nieuwpoort en in het Waasland Shopping Center in Sint-Niklaas. Binnenkort komen er filialen in Antwerpen, Wijnegem en Hasselt bij.


Formule CKS naar Nederland

Ook in Nederland heeft FNG uitbreidingsplannen. Daar wordt de formule CKS in de markt gezet. Recentelijk werd aan de Steenweg in Utrecht alvast een eerste winkel van dit merk geopend, dat zich op de grens van medium en het hogere segment situeert voor prijsbewuste vrouwen van 20 à 30 jaar.


In totaal plant FNG de komende maanden nog een tiental winkelopeningen, verdeeld over zijn vijf concepten: Claudia Sträter, Van Hassels, CK, Baker Bridge en Fred & Ginger.  Het voorbije jaar groeide het winkelpark van de groep al van 72 naar 102 eigen winkels. Daarnaast worden de collecties verdeeld via de groothandel naar meer dan 1.200 multimerkenwinkels in voornamelijk België, Nederland, Frankrijk, Duitsland en Spanje.


Jaaromzet groeit met 84%

FNG verduidelijkte de expansieplannen bij de publicatie van zijn resultaten over het voorbije boekjaar 2012/2013. Dat werd eind maart afgesloten met een omzet van 91,9 miljoen euro. Het globale verkoopcijfer lag – mede door de overnames – 84% hoger dan het boekjaar voordien, al was er toch ook een sterke interne groei op vergelijkbare basis van meer dan 10%.


De eigen winkels zorgen voor twee derde van het verkoopcijfer, de multimerkenwinkels voor het andere derde. Die laatste distributie kende vorig jaar een groei van 12%.


De bedrijfscashflow verdubbelde tot 15,1 miljoen euro, de nettowinst kwam uit op 5,3 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hoe Brantano een volwaardige moderetailer wordt

22/02/2018

FNG gaat Brantano uitbouwen tot een sterk uithangbord voor merkenmode en -schoenen, en ambieert zo de eerste keuze te zijn voor een breed publiek. De retailer wil de markt dekken met drie complementaire winkelformules en een nieuw online platform.

Jack & Jones opent vijf winkels volgens nieuw concept

22/02/2018

Modeketen Jack & Jones opent dit voorjaar vijf winkels volgens een nieuw winkelconcept, vandaag is de primeur al voor het Westland Shopping Center in Anderlecht. Ook in maart en april staan er openingen gepland.

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Back to top