FNG wil snel vijf winkels van Claudia Sträter in België | RetailDetail

FNG wil snel vijf winkels van Claudia Sträter in België

FNG wil snel vijf winkels van Claudia Sträter in België

De kledinggroep FNG wil tegen de zomer al vijf winkels van Claudia Sträter hebben op de Belgische markt. Dat vertelde FNG bij de bekendmaking van zijn jaar resultaten. In het boekjaar 2012/2013 steeg de omzet van de Belgische modegroep naar 92 miljoen euro.

Vernieuwde uitrol Claudia Sträter

FNG nam Claudia Sträter in oktober 2012 over. Meteen bereikte de groep, die gegroeid is vanuit kindermode daarmee twee doelen: meer de focus leggen op damesmode en sterker aanwezig zijn op de Nederlandse markt. Bij de acquisitie telde het merk in Nederland immers 27 concept stores en 12 shop-in-shops bij Bijenkorf.


FNG wil Claudia Sträter nu dus ook opnieuw op de Belgische markt brengen, nadat het merk zich in 2009 nog uit België had teruggetrokken. De terugkeer moet het bedrijf meer toegang geven in het hogere marktsegment.


De eerste twee nieuwe winkels werden geopend in Nieuwpoort en in het Waasland Shopping Center in Sint-Niklaas. Binnenkort komen er filialen in Antwerpen, Wijnegem en Hasselt bij.


Formule CKS naar Nederland

Ook in Nederland heeft FNG uitbreidingsplannen. Daar wordt de formule CKS in de markt gezet. Recentelijk werd aan de Steenweg in Utrecht alvast een eerste winkel van dit merk geopend, dat zich op de grens van medium en het hogere segment situeert voor prijsbewuste vrouwen van 20 à 30 jaar.


In totaal plant FNG de komende maanden nog een tiental winkelopeningen, verdeeld over zijn vijf concepten: Claudia Sträter, Van Hassels, CK, Baker Bridge en Fred & Ginger.  Het voorbije jaar groeide het winkelpark van de groep al van 72 naar 102 eigen winkels. Daarnaast worden de collecties verdeeld via de groothandel naar meer dan 1.200 multimerkenwinkels in voornamelijk België, Nederland, Frankrijk, Duitsland en Spanje.


Jaaromzet groeit met 84%

FNG verduidelijkte de expansieplannen bij de publicatie van zijn resultaten over het voorbije boekjaar 2012/2013. Dat werd eind maart afgesloten met een omzet van 91,9 miljoen euro. Het globale verkoopcijfer lag – mede door de overnames – 84% hoger dan het boekjaar voordien, al was er toch ook een sterke interne groei op vergelijkbare basis van meer dan 10%.


De eigen winkels zorgen voor twee derde van het verkoopcijfer, de multimerkenwinkels voor het andere derde. Die laatste distributie kende vorig jaar een groei van 12%.


De bedrijfscashflow verdubbelde tot 15,1 miljoen euro, de nettowinst kwam uit op 5,3 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.