FNG wil terugkeren naar België | RetailDetail

FNG wil terugkeren naar België

FNG wil terugkeren naar België
Foto: Expresso

De Belgisch-Nederlandse modegroep FNG wil zijn statutaire zetel weer van Nederland naar België verplaatsen. Ook plant de groep achter Brantano, Claudia Sträter en Miss Etam zich op de beurs in Brussel te laten noteren.

 

Verhuisbeslissing valt in mei

Het hoofdkantoor en de statutaire zetel van FNG bevindt zich sinds de overname van R&S Retail in 2016 in het Nederlandse Zoetermeer en sindsdien noteert de groep ook op de beurs van Amsterdam. Toch zou een verhuis naar Mechelen, het historische hart van FNG, nu voor de hand liggen, vindt oprichter Dieter Penninckx. “We hebben heel wat business in Nederland. Maar het bestuur, de oprichters en het gros van onze aandeelhouders zitten in België. Ook de meeste strategische beslissingen worden nu al op de hoofdzetel in Mechelen genomen”, laat hij weten aan De Tijd.

 

Het modebedrijf laat momenteel een studie uitvoeren naar de effecten van een mogelijke verhuis, maar alles wijst al in die richting: het is alleen nog afwachten of de algemene vergadering in mei de beslissing finaal bekrachtigt. Ook op fiscaal vlak zou de verhuis geen problemen opleveren.

 

Tweede beursnotering op Euronext 

De verhuis naar Mechelen zou op termijn honderd nieuwe jobs moeten opleveren. In België stelt FNG 1500 mensen tewerk, in Nederland zijn er 2000 medewerkers aan de slag. Alle kledij blijft wel in het nieuw in gebruik genomen centrale magazijn in Nederland. Mogelijk heeft de investering van de Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV) vorig jaar iets te maken met de beslissing: PMV heeft sindsdien 5% van de aandelen van FNG in handen.

 

FNG wil ook een tweede beursnotering op de Euronext-beurs van Brussel. De oorspronkelijk Belgische modeholding noteerde eerder al op de niet-gereglementeerde Vrije Markt. Nu wil het echter voor de hoofdmarkt gaan, nog naast de huidige notering op het Amsterdamse Damrak. In de loop van dit jaar zal het daarin volgens Penninckx slagen. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Schoenen Torfs opent eerste Waalse vestiging in Libramont

26/04/2018

Maandag 30 april opent Schoenen Torfs in Libramont zijn eerste Waalse vestiging. De schoenenketen wil op termijn vijftien winkels openen in Wallonië en lanceert daarom ook meteen haar webshop in Franstalig België.

American Apparel maakt comeback met webshop

26/04/2018

De Amerikaanse modeketen American Apparel heeft deze week zijn internationale webshop opnieuw geopend. Daar kunnen de Nederlandse en Belgische fans van het merk opnieuw terecht, nadat de groep vorig jaar zijn fysieke winkels sloot.

JBC zet in op herbruikbare draagtas

26/04/2018

Moderetailer JBC wil een voorloper zijn inzake duurzaamheid: recent introduceerde de keten een nieuw draagtassenbeleid dat verantwoorde keuzes beloont. Klanten reageren enthousiast.

Gucci groeit bijna 50% dankzij 90’s revival

25/04/2018

De Franse luxegroep Kering heeft er een sterk eerste kwartaal op zitten: de omzet steeg met 36,5%. Vooral Gucci kon profiteren van de jaren negentig-revival bij jongeren: het luxemerk is ‘hot’ bij tieners en zag de omzet liefst 48,7% stijgen.

Vijf jaar na ramp Rana Plaza: “Te weinig overheidsmaatregelen”

24/04/2018

Vijf jaar na de instorting van de kledingfabrieken Rana Plaza in Bangladesh neemt België weinig dwingende maatregelen om producenten tot duurzamere productie te verplichten. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de KULeuven.

Grupo Cortefiel gaat verder als Tendam

23/04/2018

De Spaanse modegroep Grupo Cortefiel verandert zijn naam naar Tendam als onderdeel van de nieuwe bedrijfsidentiteit die het wil creëren voor zijn vijf merken: Cortefiel, Women’s Secret, Pedro del Hierro, Fifty Factory en Springfield.