FOD Economie: “Sperperiode blijft van kracht”

 FOD Economie: “Sperperiode blijft van kracht”

De sperperiode wordt gehandhaafd. Dat heeft de FOD Economie vandaag bepaald na een onderhoud met de beroepsfederaties Unizo, NSZ en Comeos en Minister van Economie en Consumenten Johan Vande Lanotte. Wie de wet op de sperperiode straks dus overtreedt, kan nog steeds worden vervolgd.

Hof had het over andere wet

“De sperperiode zoals omschreven in de wet op de marktpraktijken van 2010 blijft bestaan”, zo luidt de beslissing van de FOD na gesprekken met de handelsorganisaties. Het argument daartoe luidt dat het vonnis dat het Hof van Cassatie heeft geveld niet op de huidige Handelspraktijkenwet is gebaseerd, maar op de versie van 1991. Die is in 2010 gewijzigd, en over die nieuwe wet heeft het Hof “zich nog niet uitgesproken”.


Zo heeft de regering dus toch nog een achterpoortje gevonden om de sperperiode te redden. De overheidsdienst voor Economie laat dan ook meteen weten dat “overtredingen zullen worden geverbaliseerd.”


Rigoureuze controles

De FOD maakt ook van de gelegenheid gebruik om te herhalen dat verkoop met verlies alleen tijdens de solden is toegestaan en dat de bepalingen over de prijsaanduidingen eveneens van kracht blijven. Dit laatste betekent dat “de aankondiging van een vermindering met bijvoorbeeld 30% effectief een daling van 30% moet inhouden ten opzichte van de laagste prijs van de vorige maand. Dit zal rigoureus worden gecontroleerd.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

De moeilijkste tijd is voorbij voor de modesector, besluit McKinsey in de studie The State of Fashion 2018. Al wordt niks nog zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

 

Weekday in de lente ook naar Brussel

06/12/2017

Na twee vestigingen in Antwerpen maakt Weekday, een van de merken van de Zweedse H&M Group, volgend jaar ook de sprong naar Brussel. In de lente moet een winkel openen aan de Kapitein Crespelstraat, vlakbij de Guldenvlieslaan

Essentiel Antwerp breidt verder uit in Nederland

06/12/2017

Het Belgische modemerk Essentiel Antwerp zet zijn veroveringstocht in Nederland verder en wil er volgend jaar drie nieuwe vestigingen openen. Eerder opende het al winkels in Amsterdam, Haarlem en ’s Hertogenbosch.

Barbiepop Tommy x Gigi in de winkelrekken

05/12/2017

In februari van dit jaar kreeg supermodel Gigi Hadid de eer om een Barbiepop naar haar gelijkenis te ontvangen. Die werd gemaakt om de samenwerking tussen Hadid en modemerk Tommy Hilfiger te vieren. Nu komt de Barbie ook in de winkelrekken.

Onderzoek naar belastingontduiking bij Gucci

04/12/2017

Op de kantoren van Gucci in Milaan en Firenze heeft de Italiaanse politie huiszoekingen gehouden omwille van mogelijke belastingontduiking. Gucci geeft toe dat er een onderzoek gaande is en zegt zijn volledige medewerking te verlenen.

Back to top