Foot Locker voldoet niet aan verwachtingen

Foot Locker voldoet niet aan verwachtingen

De Amerikaanse schoenwinkelketen Foot Locker heeft in het eerste kwartaal van 2016 niet kunnen voldoen aan de verwachtingen. Het bedrijf behaalde dan wel een omzet- en winststijging, maar die waren lager dan verwacht.

 

Meer focus op vrouwen

De omzet van Foot Locker groeide in het eerste kwartaal met 3,7 procent naar 1,99 miljard dollar (1,77 miljard euro), terwijl ook de winst met 3,8 procent steeg naar 191 miljoen dollar (170,1 miljoen euro). Ook de vergelijkbare omzet kende een groei van 2,9 procent.

 

Daarmee kon Foot Locker echter niet voldoen aan de verwachtingen. Analisten hadden immers gemikt op een omzet van 2 miljard dollar en een vergelijkbare omzetgroei van 4,5 procent.

 

De mindere resultaten van Foot Locker zijn te wijten aan een nieuwe strategie bij merken als Nike en Adidas. Die lanceren regelmatig basketbalcollecties in beperkte oplage, maar tegenwoordig kiezen ze er steeds meer voor om die collecties zelf te verkopen, waardoor een deel van de omzet bij Foot Locker verloren gaat. Daarnaast zijn er enkele nieuwe collecties iets later op de markt gekomen dan een jaar eerder.

 

Om de tegenvallende resultaten in die segmenten tegen te gaan, heeft Foot Locker alvast meer vrijetijdsschoenen toegevoegd aan zijn assortiment en maakt het werk van een ruimer aanbod aan kleding en schoenen voor een vrouwelijk publiek.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top