Foot Locker voldoet niet aan verwachtingen

Foot Locker voldoet niet aan verwachtingen

De Amerikaanse schoenwinkelketen Foot Locker heeft in het eerste kwartaal van 2016 niet kunnen voldoen aan de verwachtingen. Het bedrijf behaalde dan wel een omzet- en winststijging, maar die waren lager dan verwacht.

 

Meer focus op vrouwen

De omzet van Foot Locker groeide in het eerste kwartaal met 3,7 procent naar 1,99 miljard dollar (1,77 miljard euro), terwijl ook de winst met 3,8 procent steeg naar 191 miljoen dollar (170,1 miljoen euro). Ook de vergelijkbare omzet kende een groei van 2,9 procent.

 

Daarmee kon Foot Locker echter niet voldoen aan de verwachtingen. Analisten hadden immers gemikt op een omzet van 2 miljard dollar en een vergelijkbare omzetgroei van 4,5 procent.

 

De mindere resultaten van Foot Locker zijn te wijten aan een nieuwe strategie bij merken als Nike en Adidas. Die lanceren regelmatig basketbalcollecties in beperkte oplage, maar tegenwoordig kiezen ze er steeds meer voor om die collecties zelf te verkopen, waardoor een deel van de omzet bij Foot Locker verloren gaat. Daarnaast zijn er enkele nieuwe collecties iets later op de markt gekomen dan een jaar eerder.

 

Om de tegenvallende resultaten in die segmenten tegen te gaan, heeft Foot Locker alvast meer vrijetijdsschoenen toegevoegd aan zijn assortiment en maakt het werk van een ruimer aanbod aan kleding en schoenen voor een vrouwelijk publiek.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Back to top