Franchisers Runnersworld lopen weg met eigen formule | RetailDetail

Franchisers Runnersworld lopen weg met eigen formule

Franchisers Runnersworld lopen weg met eigen formule
Foto: Shutterstock

Een groot aantal franchisenemers van sportketen Runnersworld – er is sprake van bijna de helft – loopt weg en begint een eigen hardloopformule RunX. Vertroebelde relaties met moederbedrijf Euretco zouden aan de basis liggen.

 

Vijf winkels in september

RunX wordt een nieuwe formule voor hardlopers met landelijke dekking. Initiatiefnemer Jacques Kusters, zelfstandige ondernemer van een Runnersworld-winkel in Tilburg, wil de keten meer als echte specialist in de markt zetten. De collectie bij Runnersworld wordt volgens hem te veel van bovenaf bepaald en is ook in de vestigingen van Intersport te vinden.


De nieuwe keten krijgt een coöperatief model, zodat elke winkeluitbater zelf ook mede-eigenaar is het merk. Op die manier wil Kusters een alternatief bieden voor de ontevredenheid die franchisenemers volgens hem voelen binnen Euretco. Een nieuwe strategie, waarbij elke winkel minstens 200 m² groot moet zijn, zou voor velen de druppel de laatste druppel zijn geweest. De bijdrage die franchisenemers moeten betalen wordt opgetrokken, terwijl de zelfstandige winkeliers ook zelf verplichte verbouwingswerken moeten financieren.

 

Een twaalftal franchisenemers zou al in zee gaan met RunX en in september openen normaal gezien de eerste vijf vestigingen. Het mag wel nog niet geweten zijn waar die winkels precies komen. Later komt er nog een webshop en Kusters zegt ook in gesprek te zijn met andere geïnteresseerde franchisers, niet alleen van binnen Runnersworld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.

Doek valt over Fish & Chips en Men at Work in België

06/07/2018

Net als de Nederlandse is nu ook de Belgische tak van de keten van multimerkwinkels Men at Work failliet verklaard. De drie winkels van de kledingketen én Fish & Chips in Antwerpen leggen de boeken neer.