Franse luxegroep Hermès boekt recordomzet

Franse luxegroep Hermès boekt recordomzet

De Franse luxegroep Hermès heeft voor het eerst in zijn bestaan de kaap van de 4 miljard euro omzet gerond. Wel waarschuwt de groep dat de winstmarge iets lager zal liggen dan in 2013.

4,12 miljard euro omzet

Hermès, opgericht in 1837, genereerde in zijn recordjaar 4,12 miljard euro aan omzet, goed voor een stijging met 9,7% (+11,1% tegen constante wisselkoersen). Vooral de eigen winkels scoorden sterk, met een omzetgroei van 12,7%. De groep waarschuwt echter dat de operationele marge zal afklokken op "ietsje boven de 31%", terwijl Hermès vorig jaar nog kon uitpakken met 32,4%.

 

Het vierde kwartaal was wel het minst goede van het hele jaar: de groei viel terug tot +9,6% (tegenover +10,4% in het derde trimester en +12% in de eerste jaarhelft). In Amerika (+15%) en Japan (+13%) bleef Hermès sterk presteren, maar in Europa moest de groep tevreden zijn met een +7%. 

 

De horlogeafdeling was de enige die terrein prijs moest geven (-11%): alle andere sectoren gingen er op vooruit, van lederwaren (+15%) over pret-à-porter (+12%), accessoires (+12%) en parfums (+10%) tot zijde & businesstextiel (+8%). Het Franse luxehuis publiceert meer gedetailleerde jaarcijfers op 25 maart.

 

Voor het lopende jaar gaat het management uit van een groeivertraging: Hermès voorspelt een groei van 'maar' 8% als gevolg van de aanhoudende economische en geopolitieke moeilijkheden en de muntschommelingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top