Franse luxegroep Hermès boekt recordomzet

Franse luxegroep Hermès boekt recordomzet

De Franse luxegroep Hermès heeft voor het eerst in zijn bestaan de kaap van de 4 miljard euro omzet gerond. Wel waarschuwt de groep dat de winstmarge iets lager zal liggen dan in 2013.

4,12 miljard euro omzet

Hermès, opgericht in 1837, genereerde in zijn recordjaar 4,12 miljard euro aan omzet, goed voor een stijging met 9,7% (+11,1% tegen constante wisselkoersen). Vooral de eigen winkels scoorden sterk, met een omzetgroei van 12,7%. De groep waarschuwt echter dat de operationele marge zal afklokken op "ietsje boven de 31%", terwijl Hermès vorig jaar nog kon uitpakken met 32,4%.

 

Het vierde kwartaal was wel het minst goede van het hele jaar: de groei viel terug tot +9,6% (tegenover +10,4% in het derde trimester en +12% in de eerste jaarhelft). In Amerika (+15%) en Japan (+13%) bleef Hermès sterk presteren, maar in Europa moest de groep tevreden zijn met een +7%. 

 

De horlogeafdeling was de enige die terrein prijs moest geven (-11%): alle andere sectoren gingen er op vooruit, van lederwaren (+15%) over pret-à-porter (+12%), accessoires (+12%) en parfums (+10%) tot zijde & businesstextiel (+8%). Het Franse luxehuis publiceert meer gedetailleerde jaarcijfers op 25 maart.

 

Voor het lopende jaar gaat het management uit van een groeivertraging: Hermès voorspelt een groei van 'maar' 8% als gevolg van de aanhoudende economische en geopolitieke moeilijkheden en de muntschommelingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top