French Connection verkoopt Toast aan Bestseller-groep

French Connection verkoopt Toast aan Bestseller-groep

De Britse moderetailer French Connection, bekend van het opschrift FCUK, verkoopt haar dochtermerk Toast aan de Deense kledinggroep Bestseller, de groep achter labels zoals Vero Moda en Jack & Jones.

 

Brits lifestylemerk in Deense handen

Bestseller legt 26,77 miljoen euro (23,3 miljoen Britse pond) op tafel voor Toast Limited. In ruil daarvoor krijgt het de aandelen van oprichtersduo Jamie en Jessica Seaton in handen, die nog een minderheidsaandeel van 25 procent hadden, en de overige 75 procent aandelen van French Connection Group. French Connection krijgt voor zijn meerderheidsbelang naar verwachting zo’n 13,9 miljoen Britse pond (circa 16 miljoen euro). 


Het Deense Besteller versterkt met de overname nogmaals zijn macht op de Europese modemarkt: het in 1997 opgerichte lifestylemerk Toast heeft 13 eigen winkels in het Verenigd Koninkrijk en wordt verder zowel online als via de warenhuizen van John Lewis verkocht. Het premiummerk heeft vrouwenkleding, accessoires, nachtkleding en interieurdecoratie in het aanbod.

 

"Onder de indruk van het bedrijf"

“We zijn trots dat we Toast in onze Bestseller-familie mogen verwelkomen”, zegt Bestseller-eigenaar Anders Holch Povlsen. “Als moderetailers zijn we al een tijdje onder de indruk van het bedrijf, en onze bijeenkomsten met het managementteam hebben het potentieel bevestigd en gestaafd dat het een solide bedrijf is met stevige waarden en fantastische mensen.”


In het vorige boekjaar tot eind januari 2018 haalde Toast een omzet van 19 miljoen Britse pond (21,8 miljoen euro) met een winst van anderhalf miljoen pond. Bij Bestseller blijft de Britse retailer een zelfstandige eenheid, die nog steeds vanuit het Verenigd Koninkrijk zal worden gerund met de huidige medewerkers.