Galeria Inno Gent pakt uit met “paskamer van de toekomst” | RetailDetail

Galeria Inno Gent pakt uit met “paskamer van de toekomst”

Galeria Inno Gent pakt uit met “paskamer van de toekomst”

Je stapt in een pashokje waar een scanner al je maten opneemt en vervolgens zie je op het scherm een 3D-rastervoorstelling van je eigen lichaam waarop je, naar believen, tientallen gedigitaliseerde kledingstukken kunt passen… zonder uit de kleren te moeten. Het is geen sciencefiction meer, maar een realiteit die bedacht is door het Kortrijkse bedrijf DNA Interactif Fashion. Nog tot het einde van het jaar is "de paskamer van de toekomst" - tegen betaling - in gebruik bij Galeria Inno in de Gentse Veldstraat.

Gemiddeld 8 keer passen

De gemiddelde Vlaming moet acht keer een kledingstuk uitproberen in het pashokje alvorens tot aankoop over te gaan. En dan nog valt het resultaat vaak dik tegen: een studie wees uit dat 50% van de consumenten niet tevreden is over een aankoop wanneer ze thuis voor de spiegel staan. Slecht nieuws voor de consument, maar ook voor de handelaar. Want die laatste mag dan wel een kledingstuk verkocht hebben, een ontevreden klant zie je niet snel terug…


Dat verschijnsel probeert dus iStyling tegen te gaan met zijn hoogtechnologische concept, waarvan de ontwikkeling startte in 2006 en het resultaat - cabine met hard- én software - in maart van dit jaar zijn primeur kende in het winkelcentrum K in Kortrijk, waar de eerste ‘iStyling boutique’ zijn deuren opende.

Nog tot eindejaar “op afspraak” in Gent

Kort na die primeur testte de Gentse Galeria Inno het hele concept al eens uit. “Tot grote tevredenheid van onze klanten”, zegt de woordvoerster van de Gentse vestiging: “we hadden hen via ons Sensa-huismagazine uitgenodigd voor een volledig programma inclusief 3D-bodyscan en stijl- en kleurenadvies in samenwerking met de personal shoppers van La Patka. Die betalende sessies waren meteen volgeboekt, daarom hebben we besloten om dit initiatief nu te herhalen, maar dit keer op afspraak. De 3D-pascabine zal hier nog tot eind december staan. De scan én het advies door de personal shoppers van La Patka kosten 120 euro.”

Ongeziene mogelijkheden voor naverkoop

Volgens de bedenkers van iStyling betekent de “paskamer van de toekomst” niet alleen een revolutie tijdens de aankoop zelf, ze opent ook mogelijkheden voor de naverkoop: “Zo kan de winkel perfect per klant bijhouden welke artikels of kledingstukken hij of zij reeds gekocht heeft en daar bij latere aankopen rekening mee houden. Bovendien kan de kledingzaak haar klanten via mail ook tonen hoe ze eruit zouden zien met stukken uit de nieuwe, pas binnengelopen collectie. Dit is een veel persoonlijker benadering dan het opsturen van reclamefolders met topmodellen”, klinkt het bij DNA Interactif Fashion.

 

{youtubejw}KMxxv1vHFv8{/youtubejw}
 

Je stapt in een pashokje waar een scanner al je maten opneemt en vervolgens zie je op het scherm een 3D-rastervoorstelling van je eigen lichaam waarop je, naar believen, tientallen gedigitaliseerde kledingstukken kunt passen… zonder uit de kleren te moeten. Het is geen sciencefiction meer, maar een realiteit die bedacht is door het Kortrijkse bedrijf DNA Interactif Fashion. Nog tot het einde van het jaar is "de paskamer van de toekomst" - tegen betaling - in gebruik bij Galeria Inno in de Gentse Veldstraat.

Gemiddeld 8 keer passen

De gemiddelde Vlaming moet acht keer een kledingstuk uitproberen in het pashokje alvorens tot aankoop over te gaan. En dan nog valt het resultaat vaak dik tegen: een studie wees uit dat 50% van de consumenten niet tevreden is over een aankoop wanneer ze thuis voor de spiegel staan. Slecht nieuws voor de consument, maar ook voor de handelaar. Want die laatste mag dan wel een kledingstuk verkocht hebben, een ontevreden klant zie je niet snel terug…


Dat verschijnsel probeert dus iStyling tegen te gaan met zijn hoogtechnologische concept, waarvan de ontwikkeling startte in 2006 en het resultaat - cabine met hard- én software - in maart van dit jaar zijn primeur kende in het winkelcentrum K in Kortrijk, waar de eerste ‘iStyling boutique’ zijn deuren opende.

Nog tot eindejaar “op afspraak” in Gent

Kort na die primeur testte de Gentse Galeria Inno het hele concept al eens uit. “Tot grote tevredenheid van onze klanten”, zegt de woordvoerster van de Gentse vestiging: “we hadden hen via ons Sensa-huismagazine uitgenodigd voor een volledig programma inclusief 3D-bodyscan en stijl- en kleurenadvies in samenwerking met de personal shoppers van La Patka. Die betalende sessies waren meteen volgeboekt, daarom hebben we besloten om dit initiatief nu te herhalen, maar dit keer op afspraak. De 3D-pascabine zal hier nog tot eind december staan. De scan én het advies door de personal shoppers van La Patka kosten 120 euro.”

Ongeziene mogelijkheden voor naverkoop

Volgens de bedenkers van iStyling betekent de “paskamer van de toekomst” niet alleen een revolutie tijdens de aankoop zelf, ze opent ook mogelijkheden voor de naverkoop: “Zo kan de winkel perfect per klant bijhouden welke artikels of kledingstukken hij of zij reeds gekocht heeft en daar bij latere aankopen rekening mee houden. Bovendien kan de kledingzaak haar klanten via mail ook tonen hoe ze eruit zouden zien met stukken uit de nieuwe, pas binnengelopen collectie. Dit is een veel persoonlijker benadering dan het opsturen van reclamefolders met topmodellen”, klinkt het bij DNA Interactif Fashion.

 

{youtubejw}KMxxv1vHFv8{/youtubejw}
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.