Galeria Inno Gent pakt uit met “paskamer van de toekomst”

Galeria Inno Gent pakt uit met “paskamer van de toekomst”

Je stapt in een pashokje waar een scanner al je maten opneemt en vervolgens zie je op het scherm een 3D-rastervoorstelling van je eigen lichaam waarop je, naar believen, tientallen gedigitaliseerde kledingstukken kunt passen… zonder uit de kleren te moeten. Het is geen sciencefiction meer, maar een realiteit die bedacht is door het Kortrijkse bedrijf DNA Interactif Fashion. Nog tot het einde van het jaar is "de paskamer van de toekomst" - tegen betaling - in gebruik bij Galeria Inno in de Gentse Veldstraat.

Gemiddeld 8 keer passen

De gemiddelde Vlaming moet acht keer een kledingstuk uitproberen in het pashokje alvorens tot aankoop over te gaan. En dan nog valt het resultaat vaak dik tegen: een studie wees uit dat 50% van de consumenten niet tevreden is over een aankoop wanneer ze thuis voor de spiegel staan. Slecht nieuws voor de consument, maar ook voor de handelaar. Want die laatste mag dan wel een kledingstuk verkocht hebben, een ontevreden klant zie je niet snel terug…


Dat verschijnsel probeert dus iStyling tegen te gaan met zijn hoogtechnologische concept, waarvan de ontwikkeling startte in 2006 en het resultaat - cabine met hard- én software - in maart van dit jaar zijn primeur kende in het winkelcentrum K in Kortrijk, waar de eerste ‘iStyling boutique’ zijn deuren opende.

Nog tot eindejaar “op afspraak” in Gent

Kort na die primeur testte de Gentse Galeria Inno het hele concept al eens uit. “Tot grote tevredenheid van onze klanten”, zegt de woordvoerster van de Gentse vestiging: “we hadden hen via ons Sensa-huismagazine uitgenodigd voor een volledig programma inclusief 3D-bodyscan en stijl- en kleurenadvies in samenwerking met de personal shoppers van La Patka. Die betalende sessies waren meteen volgeboekt, daarom hebben we besloten om dit initiatief nu te herhalen, maar dit keer op afspraak. De 3D-pascabine zal hier nog tot eind december staan. De scan én het advies door de personal shoppers van La Patka kosten 120 euro.”

Ongeziene mogelijkheden voor naverkoop

Volgens de bedenkers van iStyling betekent de “paskamer van de toekomst” niet alleen een revolutie tijdens de aankoop zelf, ze opent ook mogelijkheden voor de naverkoop: “Zo kan de winkel perfect per klant bijhouden welke artikels of kledingstukken hij of zij reeds gekocht heeft en daar bij latere aankopen rekening mee houden. Bovendien kan de kledingzaak haar klanten via mail ook tonen hoe ze eruit zouden zien met stukken uit de nieuwe, pas binnengelopen collectie. Dit is een veel persoonlijker benadering dan het opsturen van reclamefolders met topmodellen”, klinkt het bij DNA Interactif Fashion.

 

{youtubejw}KMxxv1vHFv8{/youtubejw}
 

Je stapt in een pashokje waar een scanner al je maten opneemt en vervolgens zie je op het scherm een 3D-rastervoorstelling van je eigen lichaam waarop je, naar believen, tientallen gedigitaliseerde kledingstukken kunt passen… zonder uit de kleren te moeten. Het is geen sciencefiction meer, maar een realiteit die bedacht is door het Kortrijkse bedrijf DNA Interactif Fashion. Nog tot het einde van het jaar is "de paskamer van de toekomst" - tegen betaling - in gebruik bij Galeria Inno in de Gentse Veldstraat.

Gemiddeld 8 keer passen

De gemiddelde Vlaming moet acht keer een kledingstuk uitproberen in het pashokje alvorens tot aankoop over te gaan. En dan nog valt het resultaat vaak dik tegen: een studie wees uit dat 50% van de consumenten niet tevreden is over een aankoop wanneer ze thuis voor de spiegel staan. Slecht nieuws voor de consument, maar ook voor de handelaar. Want die laatste mag dan wel een kledingstuk verkocht hebben, een ontevreden klant zie je niet snel terug…


Dat verschijnsel probeert dus iStyling tegen te gaan met zijn hoogtechnologische concept, waarvan de ontwikkeling startte in 2006 en het resultaat - cabine met hard- én software - in maart van dit jaar zijn primeur kende in het winkelcentrum K in Kortrijk, waar de eerste ‘iStyling boutique’ zijn deuren opende.

Nog tot eindejaar “op afspraak” in Gent

Kort na die primeur testte de Gentse Galeria Inno het hele concept al eens uit. “Tot grote tevredenheid van onze klanten”, zegt de woordvoerster van de Gentse vestiging: “we hadden hen via ons Sensa-huismagazine uitgenodigd voor een volledig programma inclusief 3D-bodyscan en stijl- en kleurenadvies in samenwerking met de personal shoppers van La Patka. Die betalende sessies waren meteen volgeboekt, daarom hebben we besloten om dit initiatief nu te herhalen, maar dit keer op afspraak. De 3D-pascabine zal hier nog tot eind december staan. De scan én het advies door de personal shoppers van La Patka kosten 120 euro.”

Ongeziene mogelijkheden voor naverkoop

Volgens de bedenkers van iStyling betekent de “paskamer van de toekomst” niet alleen een revolutie tijdens de aankoop zelf, ze opent ook mogelijkheden voor de naverkoop: “Zo kan de winkel perfect per klant bijhouden welke artikels of kledingstukken hij of zij reeds gekocht heeft en daar bij latere aankopen rekening mee houden. Bovendien kan de kledingzaak haar klanten via mail ook tonen hoe ze eruit zouden zien met stukken uit de nieuwe, pas binnengelopen collectie. Dit is een veel persoonlijker benadering dan het opsturen van reclamefolders met topmodellen”, klinkt het bij DNA Interactif Fashion.

 

{youtubejw}KMxxv1vHFv8{/youtubejw}
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top