Galeria Inno Gent pakt uit met “paskamer van de toekomst”

Galeria Inno Gent pakt uit met “paskamer van de toekomst”

Je stapt in een pashokje waar een scanner al je maten opneemt en vervolgens zie je op het scherm een 3D-rastervoorstelling van je eigen lichaam waarop je, naar believen, tientallen gedigitaliseerde kledingstukken kunt passen… zonder uit de kleren te moeten. Het is geen sciencefiction meer, maar een realiteit die bedacht is door het Kortrijkse bedrijf DNA Interactif Fashion. Nog tot het einde van het jaar is "de paskamer van de toekomst" - tegen betaling - in gebruik bij Galeria Inno in de Gentse Veldstraat.

Gemiddeld 8 keer passen

De gemiddelde Vlaming moet acht keer een kledingstuk uitproberen in het pashokje alvorens tot aankoop over te gaan. En dan nog valt het resultaat vaak dik tegen: een studie wees uit dat 50% van de consumenten niet tevreden is over een aankoop wanneer ze thuis voor de spiegel staan. Slecht nieuws voor de consument, maar ook voor de handelaar. Want die laatste mag dan wel een kledingstuk verkocht hebben, een ontevreden klant zie je niet snel terug…


Dat verschijnsel probeert dus iStyling tegen te gaan met zijn hoogtechnologische concept, waarvan de ontwikkeling startte in 2006 en het resultaat - cabine met hard- én software - in maart van dit jaar zijn primeur kende in het winkelcentrum K in Kortrijk, waar de eerste ‘iStyling boutique’ zijn deuren opende.

Nog tot eindejaar “op afspraak” in Gent

Kort na die primeur testte de Gentse Galeria Inno het hele concept al eens uit. “Tot grote tevredenheid van onze klanten”, zegt de woordvoerster van de Gentse vestiging: “we hadden hen via ons Sensa-huismagazine uitgenodigd voor een volledig programma inclusief 3D-bodyscan en stijl- en kleurenadvies in samenwerking met de personal shoppers van La Patka. Die betalende sessies waren meteen volgeboekt, daarom hebben we besloten om dit initiatief nu te herhalen, maar dit keer op afspraak. De 3D-pascabine zal hier nog tot eind december staan. De scan én het advies door de personal shoppers van La Patka kosten 120 euro.”

Ongeziene mogelijkheden voor naverkoop

Volgens de bedenkers van iStyling betekent de “paskamer van de toekomst” niet alleen een revolutie tijdens de aankoop zelf, ze opent ook mogelijkheden voor de naverkoop: “Zo kan de winkel perfect per klant bijhouden welke artikels of kledingstukken hij of zij reeds gekocht heeft en daar bij latere aankopen rekening mee houden. Bovendien kan de kledingzaak haar klanten via mail ook tonen hoe ze eruit zouden zien met stukken uit de nieuwe, pas binnengelopen collectie. Dit is een veel persoonlijker benadering dan het opsturen van reclamefolders met topmodellen”, klinkt het bij DNA Interactif Fashion.

 

{youtubejw}KMxxv1vHFv8{/youtubejw}
 

Je stapt in een pashokje waar een scanner al je maten opneemt en vervolgens zie je op het scherm een 3D-rastervoorstelling van je eigen lichaam waarop je, naar believen, tientallen gedigitaliseerde kledingstukken kunt passen… zonder uit de kleren te moeten. Het is geen sciencefiction meer, maar een realiteit die bedacht is door het Kortrijkse bedrijf DNA Interactif Fashion. Nog tot het einde van het jaar is "de paskamer van de toekomst" - tegen betaling - in gebruik bij Galeria Inno in de Gentse Veldstraat.

Gemiddeld 8 keer passen

De gemiddelde Vlaming moet acht keer een kledingstuk uitproberen in het pashokje alvorens tot aankoop over te gaan. En dan nog valt het resultaat vaak dik tegen: een studie wees uit dat 50% van de consumenten niet tevreden is over een aankoop wanneer ze thuis voor de spiegel staan. Slecht nieuws voor de consument, maar ook voor de handelaar. Want die laatste mag dan wel een kledingstuk verkocht hebben, een ontevreden klant zie je niet snel terug…


Dat verschijnsel probeert dus iStyling tegen te gaan met zijn hoogtechnologische concept, waarvan de ontwikkeling startte in 2006 en het resultaat - cabine met hard- én software - in maart van dit jaar zijn primeur kende in het winkelcentrum K in Kortrijk, waar de eerste ‘iStyling boutique’ zijn deuren opende.

Nog tot eindejaar “op afspraak” in Gent

Kort na die primeur testte de Gentse Galeria Inno het hele concept al eens uit. “Tot grote tevredenheid van onze klanten”, zegt de woordvoerster van de Gentse vestiging: “we hadden hen via ons Sensa-huismagazine uitgenodigd voor een volledig programma inclusief 3D-bodyscan en stijl- en kleurenadvies in samenwerking met de personal shoppers van La Patka. Die betalende sessies waren meteen volgeboekt, daarom hebben we besloten om dit initiatief nu te herhalen, maar dit keer op afspraak. De 3D-pascabine zal hier nog tot eind december staan. De scan én het advies door de personal shoppers van La Patka kosten 120 euro.”

Ongeziene mogelijkheden voor naverkoop

Volgens de bedenkers van iStyling betekent de “paskamer van de toekomst” niet alleen een revolutie tijdens de aankoop zelf, ze opent ook mogelijkheden voor de naverkoop: “Zo kan de winkel perfect per klant bijhouden welke artikels of kledingstukken hij of zij reeds gekocht heeft en daar bij latere aankopen rekening mee houden. Bovendien kan de kledingzaak haar klanten via mail ook tonen hoe ze eruit zouden zien met stukken uit de nieuwe, pas binnengelopen collectie. Dit is een veel persoonlijker benadering dan het opsturen van reclamefolders met topmodellen”, klinkt het bij DNA Interactif Fashion.

 

{youtubejw}KMxxv1vHFv8{/youtubejw}
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top