Gap Inc gaat focussen op Old Navy en Athleta

Gap Inc gaat focussen op Old Navy en Athleta
Shutterstock

Het Amerikaanse modebedrijf Gap gaat zijn interne strategie helemaal omgooien. In de toekomst gaat het zo focussen op de merken Old Navy en Athleta, ten nadele van Gap en Banana Republic, die momenteel het meeste aandacht krijgen.

200 sluitingen, 300 openingen

De keuze van Gap heeft alles te maken met de prestaties van de verschillende merken. Uit de laatste resultaten blijkt immers dat Old Navy en Athleta stukken beter presteren dan de oude getrouwen. De nieuwe strategie zal vooral drastische gevolgen hebben voor het winkelnetwerk van Gap Inc: 200 vestigingen van Gap en Banana Republic zullen de deuren moeten sluiten, maar daar komen wel 300 nieuwe winkels van Old Navy en Athleta voor in de plaats. Gap verwacht de komende jaren een groei van Old Navy naar 10 miljard dollar en van Athleta naar 1 miljard dollar.

 

“In de afgelopen twee jaar hebben we aanzienlijke vooruitgang geboekt in de ontwikkeling van hoe we werken,” stelt Art Peck, president en CEO van Gap Inc volgens Fashion United. “Met veel van deze basis op zijn plaats, verleggen we onze focus nu naar groei. We zullen onze iconische merken op grote schaal gebruiken om groei te realiseren door te kijken hoe onze klanten winkelen.”

 

Sinds 2005 heeft Gap Inc het winkelnetwerk al met 650 vestigingen teruggedrongen en wordt er ook meer gefocust op de online verkoop, die de grootste omzet- en winstgroei binnen het bedrijf toont.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

22/01/2018

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Back to top