Gobbetti moet Burberry weer op de rails zetten

Gobbetti moet Burberry weer op de rails zetten

Marco Gobbetti wordt volgend jaar de nieuwe topman van de Britse luxegroep Burberry. Hij volgt er dan Christopher Bailey op, die zich dan weer volop zal kunnen concenteren op het creatieve.

Grootschalige herschikking

Gobbetti komt over van LVMH, waar hij sinds 2008 algemeen directeur voor Céline was. Voordien had hij binnen die groep dezelfde functie voor Givenchy en werkte hij eveneens als algemeen directeur voor Moschino en als verkoopsdirecteur VS bij Bottega Veneta. Dat Gobbetti niet sneller komt, is het gevolg van contractuele verplichtingen.

 

De huidige topman, Christopher Bailey, leidt de groep sinds oktober 2013 en was daarnaast ook nog steeds chief creative officer. Die functie blijft hij houden, maar daarnaast wordt hij verantwoordelijk voor het merk en voor design-aangelegenheden. Bailey en Gobbetti zullen beide rapporteren aan bestuursvoorzitter John Peace

 

De aanstelling van Gobetti is trouwens niet de enige benoeming bij Burberry: begin volgend jaar wordt Julie Brown er operationeel en financieel directeur. De huidige financieel directeur, Carol Fairweather, verlaat dan het bedrijf. Nieuwkomer Brown is momenteel financieel directeur bij het medische bedrijf Smith and Nephew.

 

Tegenvallende resultaten

De benoeming van Gobetti maakt deel uit van een strategische oefening bij Burberry, dat het de jongste maanden lastig had.  De vertraging van de economische groei in China heeft de vraag naar luxegoederen wat getemperd. Voorts zorgden de aanslagen in Parijs ervoor dat het kooptoerisme een krimp kreeg.

 

Burberry zag zijn omzet in het boekjaar, dat op 31 maart afsloot, daardoor licht dalen tot 2,5 miljard pond. De nettowinst liep terug van 336 miljoen euro naar 310 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Doorstart McGregor komt er niet

16/10/2017

De doorstart van modeketens McGregor en Gaastra gaat dan toch niet door. Het failliete bedrijf werd enkele weken geleden overgenomen door Rens van der Schoor, maar die ziet een doorstart niet meer zitten.

H&M investeert in recyclage van oude kleding

12/10/2017

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

Winst Uniqlo meer dan verdubbeld

12/10/2017

Het Japanse Uniqlo heeft in het voorbije boekjaar zijn winst meer dan verdubbeld. De omzet ging er nochtans maar met iets meer dan 4% op vooruit. De modeketen verwacht dat de internationale verkoop binnenkort groter is dan die in Japan.

Ook Gucci stopt nu met bont

12/10/2017

Modemerk Gucci gaat geen bont meer verwerken in zijn kleding en accessoires. Dat heeft CEO Marco Bizzarri aangekondigd tijdens een toespraak in het London College of Fashion, bij de uitreiking van de Kering Award voor duurzame mode.

Back to top