Gobbetti moet Burberry weer op de rails zetten | RetailDetail

Gobbetti moet Burberry weer op de rails zetten

Gobbetti moet Burberry weer op de rails zetten

Marco Gobbetti wordt volgend jaar de nieuwe topman van de Britse luxegroep Burberry. Hij volgt er dan Christopher Bailey op, die zich dan weer volop zal kunnen concenteren op het creatieve.

Grootschalige herschikking

Gobbetti komt over van LVMH, waar hij sinds 2008 algemeen directeur voor Céline was. Voordien had hij binnen die groep dezelfde functie voor Givenchy en werkte hij eveneens als algemeen directeur voor Moschino en als verkoopsdirecteur VS bij Bottega Veneta. Dat Gobbetti niet sneller komt, is het gevolg van contractuele verplichtingen.

 

De huidige topman, Christopher Bailey, leidt de groep sinds oktober 2013 en was daarnaast ook nog steeds chief creative officer. Die functie blijft hij houden, maar daarnaast wordt hij verantwoordelijk voor het merk en voor design-aangelegenheden. Bailey en Gobbetti zullen beide rapporteren aan bestuursvoorzitter John Peace

 

De aanstelling van Gobetti is trouwens niet de enige benoeming bij Burberry: begin volgend jaar wordt Julie Brown er operationeel en financieel directeur. De huidige financieel directeur, Carol Fairweather, verlaat dan het bedrijf. Nieuwkomer Brown is momenteel financieel directeur bij het medische bedrijf Smith and Nephew.

 

Tegenvallende resultaten

De benoeming van Gobetti maakt deel uit van een strategische oefening bij Burberry, dat het de jongste maanden lastig had.  De vertraging van de economische groei in China heeft de vraag naar luxegoederen wat getemperd. Voorts zorgden de aanslagen in Parijs ervoor dat het kooptoerisme een krimp kreeg.

 

Burberry zag zijn omzet in het boekjaar, dat op 31 maart afsloot, daardoor licht dalen tot 2,5 miljard pond. De nettowinst liep terug van 336 miljoen euro naar 310 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hoe Brantano een volwaardige moderetailer wordt

22/02/2018

FNG gaat Brantano uitbouwen tot een sterk uithangbord voor merkenmode en -schoenen, en ambieert zo de eerste keuze te zijn voor een breed publiek. De retailer wil de markt dekken met drie complementaire winkelformules en een nieuw online platform.

"Geen grote verrassing" mocht Unilever voor Rotterdam kiezen

22/02/2018

Volgens de Financial Times maakt Rotterdam en niet Londen de meeste kans om het hoofdkantoor van het Brits-Nederlandse Unilever te krijgen. De zakenkrant baseert zich daarvoor op bronnen uit politieke middens.

Jack & Jones opent vijf winkels volgens nieuw concept

22/02/2018

Modeketen Jack & Jones opent dit voorjaar vijf winkels volgens een nieuw winkelconcept, vandaag is de primeur al voor het Westland Shopping Center in Anderlecht. Ook in maart en april staan er openingen gepland.

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Back to top