Groot modemerk moet fikse som betalen na ramp in Bangladesh | RetailDetail

Groot modemerk moet fikse som betalen na ramp in Bangladesh

Groot modemerk moet fikse som betalen na ramp in Bangladesh
Shutterstock

In Bangladesh is enkele jaren na de ramp bij de textielfabriek Rana Plaza een minnelijke schikking bereikt rond de verantwoordelijkheid van een groot modemerk. Dat merk moet nu een grote som neertellen.

 

2,3 miljoen dollar

Het is niet duidelijk over welk merk het gaat, want in lijn met de schikking mag dat niet naar buiten worden gebracht. Wat wel is geweten, is dat het bedrijf een bedrag van 2,3 miljoen dollar (net geen twee miljoen euro) moet neertellen, nadat het beschuldigd werd veiligheidsproblemen in de textielfabrieken niet tijdig in orde te hebben gebracht.

 

Volgens The Guardian zal twee miljoen dollar zal gebruikt worden om problemen bij meer dan 150 textielfabrieken aan te pakken, terwijl de rest naar de vakbonden IndustriALL Global Union en UNI Global Union gaat.Dat geld komt terecht in een fonds dat vakbonden ondersteunt om betere werkomstandigheden te bereiken voor textielarbeiders.

 

Het is de tweede keer op kort tijd dat er een schikking is bereikt met een groot internationaal modemerk, naar aanleiding van hun betrokkenheid bij de slechte werkomstandigheden in de textielindustrie in Bangladesh. Over die eerste schikking, die in december werd bereikt, is nog minder geweten dan over de huidige schikking.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.