Gucci start rechtszaak tegen Forever 21 | RetailDetail

Gucci start rechtszaak tegen Forever 21

Gucci start rechtszaak tegen Forever 21
Shutterstock

Modehuis Gucci heeft besloten om in de Verenigde Staten een rechtszaak te starten tegen modeketen Forever 21. Volgens Gucci heeft de keten immers een specifiek design van het modemerk gekopieerd.

Welles-nietes

De hele zaak is terug te brengen op een aantal kledingstukken die een blauw-rood-blauwe of groen-rood-groene band hebben. Volgens Gucci heeft het een handelsmerk op die combinatie, omdat ze al meer dan vijftig jaar deel uitmaken van de collecties. Forever 21 van zijn kant vindt dat dan weer onzin en heeft eerder zelf al een rechtszaak aangespannen tegen Gucci, nadat het een aantal sommatiebrieven had ontvangen van Gucci, waarin werd geëist dat de kledingstukken die gebruik maakten van de gekleurde banden uit de winkels zouden worden gehaald.

 

Forever 21 had daarom aan het gerecht gevraagd om het handelsmerk van Gucci naar de prullenmand te verwijzen. Bovendien is het van mening dat er helemaal geen sprake kan zijn van verwarring, zoals Gucci beweert, omdat de consument slim genoeg is om te weten dat een kledingstuk bij Forever 21 niets te maken heeft met het Italiaanse modemerk.

 

Gucci komt nu echter met een tegeneis die bestaat uit twee punten: het seponeren van de claim van Forever 21 en het aanpakken van de inbreuk op het handelsmerk van Gucci.

 

“Verwerpelijke uitbuiting”

“Ondanks de poging van Forever 21 om Gucci via een rechtszaak te intimideren om te stoppen met de bescherming van het eigen handelsmerk, is Gucci meer dan ooit vastbesloten om de lang vastgelegde intellectuele eigendom, die aan de kern van de merkidentiteit staat, te beschermen en om eens en voor altijd een einde te maken aan de verwerpelijke uitbuiting van Forever 21 van zijn onderscheidende handelsmerken en die van andere merken die een gelijkaardige piraterij zijn ondergaan”, laat Gucci verstaan in een bericht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.