Gucci start rechtszaak tegen Forever 21

Gucci start rechtszaak tegen Forever 21
Shutterstock

Modehuis Gucci heeft besloten om in de Verenigde Staten een rechtszaak te starten tegen modeketen Forever 21. Volgens Gucci heeft de keten immers een specifiek design van het modemerk gekopieerd.

Welles-nietes

De hele zaak is terug te brengen op een aantal kledingstukken die een blauw-rood-blauwe of groen-rood-groene band hebben. Volgens Gucci heeft het een handelsmerk op die combinatie, omdat ze al meer dan vijftig jaar deel uitmaken van de collecties. Forever 21 van zijn kant vindt dat dan weer onzin en heeft eerder zelf al een rechtszaak aangespannen tegen Gucci, nadat het een aantal sommatiebrieven had ontvangen van Gucci, waarin werd geëist dat de kledingstukken die gebruik maakten van de gekleurde banden uit de winkels zouden worden gehaald.

 

Forever 21 had daarom aan het gerecht gevraagd om het handelsmerk van Gucci naar de prullenmand te verwijzen. Bovendien is het van mening dat er helemaal geen sprake kan zijn van verwarring, zoals Gucci beweert, omdat de consument slim genoeg is om te weten dat een kledingstuk bij Forever 21 niets te maken heeft met het Italiaanse modemerk.

 

Gucci komt nu echter met een tegeneis die bestaat uit twee punten: het seponeren van de claim van Forever 21 en het aanpakken van de inbreuk op het handelsmerk van Gucci.

 

“Verwerpelijke uitbuiting”

“Ondanks de poging van Forever 21 om Gucci via een rechtszaak te intimideren om te stoppen met de bescherming van het eigen handelsmerk, is Gucci meer dan ooit vastbesloten om de lang vastgelegde intellectuele eigendom, die aan de kern van de merkidentiteit staat, te beschermen en om eens en voor altijd een einde te maken aan de verwerpelijke uitbuiting van Forever 21 van zijn onderscheidende handelsmerken en die van andere merken die een gelijkaardige piraterij zijn ondergaan”, laat Gucci verstaan in een bericht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zalando maakt aankoop inruilen nog eenvoudiger

18/12/2017

Zalando heeft met zijn "Order Exchange Service" een manier gevonden om het inruilen van een kledingstuk nog eenvoudiger te maken. Klanten kunnen via de dienst in één stap een kledingstuk terugsturen en het in een andere maat geleverd krijgen.

COS mag dan toch winkel openen op Dansaertstraat

18/12/2017

Na jaren van problemen en protesten mag de Zweedse modeketen COS, dat onderdeel is van de H&M Group, volgend jaar dan toch een vestiging openen op de Dansaertstraat in Brussel.

H&M wil Brusselse vestiging sluiten

18/12/2017

De Zweedse modegroep H&M heeft bij de bekendmaking van de resultaten van het vierde kwartaal laten verstaan dat het meer winkels wil sluiten. Een van die vestigingen bevindt zich in het winkelcentrum City 2 in Brussel.

Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Back to top