Gucci start rechtszaak tegen Forever 21 | RetailDetail

Gucci start rechtszaak tegen Forever 21

Gucci start rechtszaak tegen Forever 21
Shutterstock

Modehuis Gucci heeft besloten om in de Verenigde Staten een rechtszaak te starten tegen modeketen Forever 21. Volgens Gucci heeft de keten immers een specifiek design van het modemerk gekopieerd.

Welles-nietes

De hele zaak is terug te brengen op een aantal kledingstukken die een blauw-rood-blauwe of groen-rood-groene band hebben. Volgens Gucci heeft het een handelsmerk op die combinatie, omdat ze al meer dan vijftig jaar deel uitmaken van de collecties. Forever 21 van zijn kant vindt dat dan weer onzin en heeft eerder zelf al een rechtszaak aangespannen tegen Gucci, nadat het een aantal sommatiebrieven had ontvangen van Gucci, waarin werd geëist dat de kledingstukken die gebruik maakten van de gekleurde banden uit de winkels zouden worden gehaald.

 

Forever 21 had daarom aan het gerecht gevraagd om het handelsmerk van Gucci naar de prullenmand te verwijzen. Bovendien is het van mening dat er helemaal geen sprake kan zijn van verwarring, zoals Gucci beweert, omdat de consument slim genoeg is om te weten dat een kledingstuk bij Forever 21 niets te maken heeft met het Italiaanse modemerk.

 

Gucci komt nu echter met een tegeneis die bestaat uit twee punten: het seponeren van de claim van Forever 21 en het aanpakken van de inbreuk op het handelsmerk van Gucci.

 

“Verwerpelijke uitbuiting”

“Ondanks de poging van Forever 21 om Gucci via een rechtszaak te intimideren om te stoppen met de bescherming van het eigen handelsmerk, is Gucci meer dan ooit vastbesloten om de lang vastgelegde intellectuele eigendom, die aan de kern van de merkidentiteit staat, te beschermen en om eens en voor altijd een einde te maken aan de verwerpelijke uitbuiting van Forever 21 van zijn onderscheidende handelsmerken en die van andere merken die een gelijkaardige piraterij zijn ondergaan”, laat Gucci verstaan in een bericht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.

Doek valt over Fish & Chips en Men at Work in België

06/07/2018

Net als de Nederlandse is nu ook de Belgische tak van de keten van multimerkwinkels Men at Work failliet verklaard. De drie winkels van de kledingketen én Fish & Chips in Antwerpen leggen de boeken neer.