Gucci stuwt winstcijfers luxegroep Kering | RetailDetail

Gucci stuwt winstcijfers luxegroep Kering

Gucci stuwt winstcijfers luxegroep Kering
Shutterstock

De Franse luxegroep Kering heeft er een bijzonder succesvol 2017 opzitten. Niet alleen steeg de omzet met een kwart, maar de nettowinst werd zelfs meer dan verdubbeld ten opzichte van een jaar eerder.

 

“Spectaculair jaar”

De omzet van Kering kwam in 2017 uit op 15,48 miljard euro: dat is 25% meer dan een jaar eerder. Vooral de luxemerken, die goed zijn voor 10,8 miljard euro omzet, maakten een fikse sprong: zo groeide Gucci met 42% naar 6,2 miljard euro, terwijl ook Yves Saint Laurent met 23% groeide naar 1,5 miljard euro. Gucci heeft er volgens Kering dan ook ‘spectaculair jaar’ opzitten, met een omzet die voor het eerst meer dan 6 miljard euro bedroeg. In West-Europa steeg de vergelijkbare omzet in de eigen winkels van Gucci met maar liefst 57,6%, terwijl Noord-Amerika met een groei van 43,9% niet ver achterbleef.

 

De sterke groei van Gucci betekende dat Yves Saint Laurent tweede viool moest spelen, ondanks een omzetgroei van 23%. Bij Sport & Lifestyle, een segment dat bijna volledig wordt ingepalmd door Puma, steeg de omzet met 12,8% naar 4,4 miljard euro. 4,2 miljard euro kwam op naam van Puma, dat de omzet met 14% zag groeien.

 

“Fenomenale prestatie”

Die omzetgroei heeft ook zijn effect op de winstcijfers van Kering: de EBIT steeg dan ook met 56,3% naar 2,95 miljard euro, terwijl de nettowinst zelfs meer dan verdubbelde, van 813,5 miljoen euro naar 1,79 miljard euro.

 

“Kering presteerde fenomenaal in 2017. We creëerden 3 miljard euro aan extra omzet in een jaar en genereerden meer dan een miljard euro extra op vlak van EBIT”, verklaarde een trotse CEO François-Henri Pinault. “In een blijvend onzekere wereld zullen we waakzaam blijven, maar we zijn er van overtuigd dat we ook dit jaar veel beter zullen kunnen doen dan de rest van de markt.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.