Gucci stuwt winstcijfers luxegroep Kering | RetailDetail

Gucci stuwt winstcijfers luxegroep Kering

Gucci stuwt winstcijfers luxegroep Kering
Shutterstock

De Franse luxegroep Kering heeft er een bijzonder succesvol 2017 opzitten. Niet alleen steeg de omzet met een kwart, maar de nettowinst werd zelfs meer dan verdubbeld ten opzichte van een jaar eerder.

 

“Spectaculair jaar”

De omzet van Kering kwam in 2017 uit op 15,48 miljard euro: dat is 25% meer dan een jaar eerder. Vooral de luxemerken, die goed zijn voor 10,8 miljard euro omzet, maakten een fikse sprong: zo groeide Gucci met 42% naar 6,2 miljard euro, terwijl ook Yves Saint Laurent met 23% groeide naar 1,5 miljard euro. Gucci heeft er volgens Kering dan ook ‘spectaculair jaar’ opzitten, met een omzet die voor het eerst meer dan 6 miljard euro bedroeg. In West-Europa steeg de vergelijkbare omzet in de eigen winkels van Gucci met maar liefst 57,6%, terwijl Noord-Amerika met een groei van 43,9% niet ver achterbleef.

 

De sterke groei van Gucci betekende dat Yves Saint Laurent tweede viool moest spelen, ondanks een omzetgroei van 23%. Bij Sport & Lifestyle, een segment dat bijna volledig wordt ingepalmd door Puma, steeg de omzet met 12,8% naar 4,4 miljard euro. 4,2 miljard euro kwam op naam van Puma, dat de omzet met 14% zag groeien.

 

“Fenomenale prestatie”

Die omzetgroei heeft ook zijn effect op de winstcijfers van Kering: de EBIT steeg dan ook met 56,3% naar 2,95 miljard euro, terwijl de nettowinst zelfs meer dan verdubbelde, van 813,5 miljoen euro naar 1,79 miljard euro.

 

“Kering presteerde fenomenaal in 2017. We creëerden 3 miljard euro aan extra omzet in een jaar en genereerden meer dan een miljard euro extra op vlak van EBIT”, verklaarde een trotse CEO François-Henri Pinault. “In een blijvend onzekere wereld zullen we waakzaam blijven, maar we zijn er van overtuigd dat we ook dit jaar veel beter zullen kunnen doen dan de rest van de markt.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerk- en outletformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De winkels, waarvan de eerste twee openden in Stockholm en Malmö, en het webplatform zijn een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.