Gucci stuwt winstcijfers luxegroep Kering | RetailDetail

Gucci stuwt winstcijfers luxegroep Kering

Gucci stuwt winstcijfers luxegroep Kering
Shutterstock

De Franse luxegroep Kering heeft er een bijzonder succesvol 2017 opzitten. Niet alleen steeg de omzet met een kwart, maar de nettowinst werd zelfs meer dan verdubbeld ten opzichte van een jaar eerder.

 

“Spectaculair jaar”

De omzet van Kering kwam in 2017 uit op 15,48 miljard euro: dat is 25% meer dan een jaar eerder. Vooral de luxemerken, die goed zijn voor 10,8 miljard euro omzet, maakten een fikse sprong: zo groeide Gucci met 42% naar 6,2 miljard euro, terwijl ook Yves Saint Laurent met 23% groeide naar 1,5 miljard euro. Gucci heeft er volgens Kering dan ook ‘spectaculair jaar’ opzitten, met een omzet die voor het eerst meer dan 6 miljard euro bedroeg. In West-Europa steeg de vergelijkbare omzet in de eigen winkels van Gucci met maar liefst 57,6%, terwijl Noord-Amerika met een groei van 43,9% niet ver achterbleef.

 

De sterke groei van Gucci betekende dat Yves Saint Laurent tweede viool moest spelen, ondanks een omzetgroei van 23%. Bij Sport & Lifestyle, een segment dat bijna volledig wordt ingepalmd door Puma, steeg de omzet met 12,8% naar 4,4 miljard euro. 4,2 miljard euro kwam op naam van Puma, dat de omzet met 14% zag groeien.

 

“Fenomenale prestatie”

Die omzetgroei heeft ook zijn effect op de winstcijfers van Kering: de EBIT steeg dan ook met 56,3% naar 2,95 miljard euro, terwijl de nettowinst zelfs meer dan verdubbelde, van 813,5 miljoen euro naar 1,79 miljard euro.

 

“Kering presteerde fenomenaal in 2017. We creëerden 3 miljard euro aan extra omzet in een jaar en genereerden meer dan een miljard euro extra op vlak van EBIT”, verklaarde een trotse CEO François-Henri Pinault. “In een blijvend onzekere wereld zullen we waakzaam blijven, maar we zijn er van overtuigd dat we ook dit jaar veel beter zullen kunnen doen dan de rest van de markt.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hoe Brantano een volwaardige moderetailer wordt

22/02/2018

FNG gaat Brantano uitbouwen tot een sterk uithangbord voor merkenmode en -schoenen, en ambieert zo de eerste keuze te zijn voor een breed publiek. De retailer wil de markt dekken met drie complementaire winkelformules en een nieuw online platform.

Jack & Jones opent vijf winkels volgens nieuw concept

22/02/2018

Modeketen Jack & Jones opent dit voorjaar vijf winkels volgens een nieuw winkelconcept, vandaag is de primeur al voor het Westland Shopping Center in Anderlecht. Ook in maart en april staan er openingen gepland.

Recordcijfers voor Henkel

22/02/2018

Het Duitse Henkel heeft er een sterk 2017 opzitten, met zowel op vlak van omzet als op vlak van winst absolute recordcijfers. Zo wist het bedrijf voor het eerst de grens van 20 miljard euro omzet te doorbreken.

Go Sport ontvouwt grootse internationale plannen

22/02/2018

De Franse sportretailer Go Sport, in ons land actief met twaalf winkels, koestert ambitieuze expansieplannen. Binnen Europa worden Spanje en Polen de speerpunten, daarbuiten zet de groep in op Marokko en India.

Fusie legde Fnac Darty geen windeieren

22/02/2018

De Franse entertainment- en elektroretailer Fnac Darty, de groep boven het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft “een solide 2017” achter de rug. De omzet steeg immers met bijna 40%.

Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Back to top