Guess krikt omzet op, maar maakt verlies | RetailDetail

Guess krikt omzet op, maar maakt verlies

Guess krikt omzet op, maar maakt verlies
Shutterstock

Modebedrijf Guess is er in geslaagd om in 2017 de omzet op te krikken, maar het leed wel een verlies van net geen 8 miljoen dollar. Een jaar eerder werd er nog bijna 25 miljoen dollar winst gemaakt.

 

Groei in Europa

De omzet van Guess kwam in 2017 uit op 2,36 miljard dollar (net geen twee miljard euro). Dat is een groei van 7,9% ten opzichte van een jaar eerder, bij gelijke wisselkoersen ging de omzet er met 5,3% op vooruit. In Noord- en Zuid-Amerika daalde de retailomzet nochtans met 10,9%, terwijl wholesale met 2,8% groeide. In Europa kwam de omzet 26,7% hoger uit, waarbij de retailomzet 11% hoger uitkwam. In Azië maakte Guess een sprong van 24,3%.

 

Ondanks de hogere omzet leed Guess toch een nettoverlies van 7,9 miljoen dollar (6,5 miljoen euro). Een jaar eerder was er nog sprake van een winst van 22,8 miljoen dollar (18,5 miljoen euro). Dat verlies is voornamelijk te wijten aan eenmalige kosten en de zwakke resultaten in Amerika.

 

“Ik zie nog steeds heel veel mogelijkheden in Europa en Azië, waar we zullen blijven investeren en waar we willen blijven groeien met dubbele cijfers, terwijl we ook de marges vergroten. We blijven ook werken aan het verbeteren van onze winstgevendheid op de Amerikaanse continenten”, zegt CEO Victor Herrero.

 

Guess verwacht in het huidige boekjaar opnieuw met 7 tot 8 procent te groeien en terug winst te maken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Coca-Cola groeit dankzij Light en Zero

25/04/2018

In zijn eerste kwartaal noteerde Coca-Cola een omzetdaling met 16%, maar dat is voor de frisdrankenproducent nog steeds beter dan verwacht. Op eigen kracht verhoogt Coca-Cola de omzet met 5%, onder meer door de herlancering van zijn suikervrije drankjes.

Vijf jaar na ramp Rana Plaza: “Te weinig overheidsmaatregelen”

24/04/2018

Vijf jaar na de instorting van de kledingfabrieken Rana Plaza in Bangladesh neemt België weinig dwingende maatregelen om producenten tot duurzamere productie te verplichten. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de KULeuven.

Fnac Darty groeit verder dankzij samenwerkingen

23/04/2018

Elektronicagroep Fnac Darty zag in het eerste kwartaal van 2018 de omzet licht groeien. De groep boekt naar eigen zeggen snelle vooruitgang en nam ook grote stappen in haar herstelplan: eind 2018 wil het voor 130 miljoen euro aan synergievoordelen.

Grupo Cortefiel gaat verder als Tendam

23/04/2018

De Spaanse modegroep Grupo Cortefiel verandert zijn naam naar Tendam als onderdeel van de nieuwe bedrijfsidentiteit die het wil creëren voor zijn vijf merken: Cortefiel, Women’s Secret, Pedro del Hierro, Fifty Factory en Springfield.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.