Guess krikt omzet op, maar maakt verlies | RetailDetail

Guess krikt omzet op, maar maakt verlies

Guess krikt omzet op, maar maakt verlies
Shutterstock

Modebedrijf Guess is er in geslaagd om in 2017 de omzet op te krikken, maar het leed wel een verlies van net geen 8 miljoen dollar. Een jaar eerder werd er nog bijna 25 miljoen dollar winst gemaakt.

 

Groei in Europa

De omzet van Guess kwam in 2017 uit op 2,36 miljard dollar (net geen twee miljard euro). Dat is een groei van 7,9% ten opzichte van een jaar eerder, bij gelijke wisselkoersen ging de omzet er met 5,3% op vooruit. In Noord- en Zuid-Amerika daalde de retailomzet nochtans met 10,9%, terwijl wholesale met 2,8% groeide. In Europa kwam de omzet 26,7% hoger uit, waarbij de retailomzet 11% hoger uitkwam. In Azië maakte Guess een sprong van 24,3%.

 

Ondanks de hogere omzet leed Guess toch een nettoverlies van 7,9 miljoen dollar (6,5 miljoen euro). Een jaar eerder was er nog sprake van een winst van 22,8 miljoen dollar (18,5 miljoen euro). Dat verlies is voornamelijk te wijten aan eenmalige kosten en de zwakke resultaten in Amerika.

 

“Ik zie nog steeds heel veel mogelijkheden in Europa en Azië, waar we zullen blijven investeren en waar we willen blijven groeien met dubbele cijfers, terwijl we ook de marges vergroten. We blijven ook werken aan het verbeteren van onze winstgevendheid op de Amerikaanse continenten”, zegt CEO Victor Herrero.

 

Guess verwacht in het huidige boekjaar opnieuw met 7 tot 8 procent te groeien en terug winst te maken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië.