Handelsoorlog duwt Abercrombie & Fitch lager

Handelsoorlog duwt Abercrombie & Fitch lager

Abercrombie & Fitch zag de omzet het voorbije kwartaal nagenoeg stabiel blijven, maar de winst ging wel stevig omlaag. Het Amerikaanse kledingbedrijf verwacht dat de invoerheffingen ten gevolge van de handelsoorlog een negatieve impact zullen hebben op de resultaten in het vierde kwartaal.

 

Vlakke omzet

In het derde kwartaal boekte Abercrombie & Fitch een omzet van 863,5 miljoen dollar (780 miljoen euro), een fractie hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Bij constante wisselkoersen zou er zelfs een groei van 1% geweest zijn. In de Verenigde Staten namen de opbrengsten toe met 3,7%, maar internationaal was er een omzetdaling van 6,2%. De operationele winst van het kledingbedrijf bedroeg 14,5 miljoen dollar (13 miljoen euro), wat een daling met bijna twee derde betekende.

 

Vooral bij jongeren viel het merk Abercrombie de voorbije maanden minder in de smaak, stelt Reuters. Om daar wat aan te doen heeft het bedrijf reizende pop-upwinkels gelanceerd en samenwerkingsverbanden opgezet met populaire 'influencers', zoals YouTube-ster Emma Chamberlain.

 

Voor het vierde kwartaal verwacht Abercrombie en Fitch een omzetgroei op vergelijkbare basis tussen 0 en 2%. De invoerheffingen, die het gevolg zijn van de handelsoorlog met China, zullen de brutowinst met nog eens ongeveer vier miljoen dollar (3,5 miljoen euro) afromen.