Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes
Dafinchi / Shutterstock.com

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Meer variatie in kindermode

De Britse warenhuisketen John Lewis maakte eerder deze maand al bekend dat het in zijn kinderafdeling en in de eigen collectie kinderkleding geen onderscheid meer maakt tussen jongens en meisjes. Ze wil kinderen en ouders op die manier vrijer laten kiezen en seksestereotypen tegengaan.

 

Ook in de winkels van Hema moeten de jongens- en meisjesafdeling plaats ruimen voor een algemene afdeling voor ‘kids’. In 300 van de 700 Hema-winkels is dat nu al het geval. Of Hema het onderscheid tussen de geslachten ook echt laat vallen, is echter nog de vraag. De keten zegt immers vooral meer variatie te willen brengen in de kindercollectie.

 

"We zien een groeiende behoefte aan stoerdere meisjeskleding”, zegt Trevor Perren, inkoopdirecteur kleding bij Hema, over de stap. Op Facebook zou een tienjarig meisje Hema twee jaar geleden aangespoord hebben om stoerder meisjesondergoed in de collectie te brengen. Het typisch ondergoed met roze hartjes was niks voor haar, een mening die door steeds meer jeugdige klanten wordt gedeeld. "Je zult nog steeds roze jurkjes zien bij de Hema. Maar we voegen daar stoerdere meisjeskleding aan toe”, aldus Perren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Doorstart McGregor komt er niet

16/10/2017

De doorstart van modeketens McGregor en Gaastra gaat dan toch niet door. Het failliete bedrijf werd enkele weken geleden overgenomen door Rens van der Schoor, maar die ziet een doorstart niet meer zitten.

H&M investeert in recyclage van oude kleding

12/10/2017

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

Winst Uniqlo meer dan verdubbeld

12/10/2017

Het Japanse Uniqlo heeft in het voorbije boekjaar zijn winst meer dan verdubbeld. De omzet ging er nochtans maar met iets meer dan 4% op vooruit. De modeketen verwacht dat de internationale verkoop binnenkort groter is dan die in Japan.

Ook Gucci stopt nu met bont

12/10/2017

Modemerk Gucci gaat geen bont meer verwerken in zijn kleding en accessoires. Dat heeft CEO Marco Bizzarri aangekondigd tijdens een toespraak in het London College of Fashion, bij de uitreiking van de Kering Award voor duurzame mode.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Back to top