Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes | RetailDetail

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes
Dafinchi / Shutterstock.com

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Meer variatie in kindermode

De Britse warenhuisketen John Lewis maakte eerder deze maand al bekend dat het in zijn kinderafdeling en in de eigen collectie kinderkleding geen onderscheid meer maakt tussen jongens en meisjes. Ze wil kinderen en ouders op die manier vrijer laten kiezen en seksestereotypen tegengaan.

 

Ook in de winkels van Hema moeten de jongens- en meisjesafdeling plaats ruimen voor een algemene afdeling voor ‘kids’. In 300 van de 700 Hema-winkels is dat nu al het geval. Of Hema het onderscheid tussen de geslachten ook echt laat vallen, is echter nog de vraag. De keten zegt immers vooral meer variatie te willen brengen in de kindercollectie.

 

"We zien een groeiende behoefte aan stoerdere meisjeskleding”, zegt Trevor Perren, inkoopdirecteur kleding bij Hema, over de stap. Op Facebook zou een tienjarig meisje Hema twee jaar geleden aangespoord hebben om stoerder meisjesondergoed in de collectie te brengen. Het typisch ondergoed met roze hartjes was niks voor haar, een mening die door steeds meer jeugdige klanten wordt gedeeld. "Je zult nog steeds roze jurkjes zien bij de Hema. Maar we voegen daar stoerdere meisjeskleding aan toe”, aldus Perren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

JBC geeft personeel halve dag verlof op buitenspeeldag

18/04/2018

Vandaag is het Buitenspeeldag, ook bij JBC dat voor de gelegenheid de deuren van zijn winkels een halve dag sluit. De modeketen wil zijn medewerkers daarmee de kans geven om volop te genieten van het zonnetje en het gezinsleven.

Monki laat 'influencers' geld verdienen

16/04/2018

H&M-dochter Monki gaat aan de slag met 'influencers': het modelabel lanceert een wereldwijd programma waarmee socialemediafiguren geld kunnen verdienen als via hen kleding wordt verkocht.

Franse modeketen Naf Naf in Chinese handen

12/04/2018

Naf Naf, de Franse modeketen uit de Vivarte-groep, krijgt een nieuwe eigenaar. Een Chinees consortium onder leiding van modegroep La Chapelle legt 52 miljoen euro op tafel.

Hema sluit 2017 af met recordomzet en kwartaalwinst

12/04/2018

Hema heeft, na jarenlange verliezen, in haar vierde kwartaal voor de tweede keer op rij winst geboekt. Ook over de jaaromzet is de warenhuisketen tevreden: het haalde een recordomzet van 1.235,5 miljoen euro, een stijging van 3,5%.