Henrik Bunge moet Björn Borg weer op weg helpen | RetailDetail

Henrik Bunge moet Björn Borg weer op weg helpen

Henrik Bunge moet Björn Borg weer op weg helpen

Henrik Bunge gaat op 1 augustus 2014 aan de slag als de nieuwe CEO van het ondergoedmerk Björn Borg. Hij moet de verkoop en de winstgevendheid van het bedrijf weer op het goede pad zetten.

Bunge brengt retailervaring mee

Bunge, die rechten studeerde aan de universiteit van Uppsala en nadien een opleiding strategisch verkoopmanagement volgde aan Harvard, neemt bij Björn Borg de plaats in van Henrik Fischer. Die werd in november vorig jaar interimtopman, nadat Arthur Engels kort voordien plots aftrad.

 

Tot oktober vorig jaar werkte Bunge voor de Zweedse kledingketen Peak Performance. Daarvoor was hij zes jaar aan de slag voor Adidas, onder meer als verantwoordelijke voor de acht noordelijke landen van de groep. De vier jaar voordien was hij verkoop- en marketingdirecteur bij de slaapcomfortwinkelketen Hästens.

 

Keten beleeft moeilijke periode

Bunge werd door Björn Borg aangetrokken omdat hij er bij vorige werkgevers in korte tijd in slaagde om het verkochte volume en de winstgevendheid te verhogen. Het ondergoedmerk heeft geen makkelijke periode achter de rug: vorig jaar ging de netto-omzet met 9% omlaag tot 499,2 miljoen Zweedse kroon (56 miljoen euro) en de nettowinst verloor zelfs 70 %.

 

Onder meer in Nederland, samen met Zweden de belangrijkste markt voor de onderneming, keek het bedrijf aan tegen een tegenvaller. Dutch Brand Management, de distributeur voor Nederland, besliste de meerderheid van de winkels te sluiten omdat het aantal bezoekers de laatste drie jaar met 20% à 25% terugliep.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Kiabi opent grootste Belgische winkel in Westland Shopping Center

15/02/2018

De Franse kledingketen Kiabi opent zijn vijfde Belgische winkel in het Westland Shopping Center in Anderlecht. Het is meteen de grootste vestiging van de familieketen in ons land, met een oppervlakte van ruim 1.800 m².

H&M waarschuwt voor moeilijk 2018

15/02/2018

De Zweedse modegroep H&M waarschuwt dat ook 2018 nog een moeilijk jaar kan worden voor het bedrijf. Het maakt dan wel werk van de online verkoop, de omzet in de winkels zal het komende jaar waarschijnlijk verder dalen.

Back to top