Henrik Bunge moet Björn Borg weer op weg helpen | RetailDetail

Henrik Bunge moet Björn Borg weer op weg helpen

Henrik Bunge moet Björn Borg weer op weg helpen

Henrik Bunge gaat op 1 augustus 2014 aan de slag als de nieuwe CEO van het ondergoedmerk Björn Borg. Hij moet de verkoop en de winstgevendheid van het bedrijf weer op het goede pad zetten.

Bunge brengt retailervaring mee

Bunge, die rechten studeerde aan de universiteit van Uppsala en nadien een opleiding strategisch verkoopmanagement volgde aan Harvard, neemt bij Björn Borg de plaats in van Henrik Fischer. Die werd in november vorig jaar interimtopman, nadat Arthur Engels kort voordien plots aftrad.

 

Tot oktober vorig jaar werkte Bunge voor de Zweedse kledingketen Peak Performance. Daarvoor was hij zes jaar aan de slag voor Adidas, onder meer als verantwoordelijke voor de acht noordelijke landen van de groep. De vier jaar voordien was hij verkoop- en marketingdirecteur bij de slaapcomfortwinkelketen Hästens.

 

Keten beleeft moeilijke periode

Bunge werd door Björn Borg aangetrokken omdat hij er bij vorige werkgevers in korte tijd in slaagde om het verkochte volume en de winstgevendheid te verhogen. Het ondergoedmerk heeft geen makkelijke periode achter de rug: vorig jaar ging de netto-omzet met 9% omlaag tot 499,2 miljoen Zweedse kroon (56 miljoen euro) en de nettowinst verloor zelfs 70 %.

 

Onder meer in Nederland, samen met Zweden de belangrijkste markt voor de onderneming, keek het bedrijf aan tegen een tegenvaller. Dutch Brand Management, de distributeur voor Nederland, besliste de meerderheid van de winkels te sluiten omdat het aantal bezoekers de laatste drie jaar met 20% à 25% terugliep.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.