Hermès groeit pijlsnel in Azië

Het Franse luxemerk Hermès haalde in het derde kwartaal bijna 10% meer omzet binnen, vooral met dank aan de Verenigde Staten en Azië. Zeker China doet het goed: van de handelsoorlog tussen Washington en Peking merken de Fransen helemaal niks.

 

Geen last van handelsoorlog

Hermès boekte in het derde kwartaal 9,4% meer omzet, goed voor 1,46 miljard euro aan tassen en luxe-accessoires. Het Franse luxehuis overtreft daarmee de verwachtingen, want analisten gingen uit van een omzet van 1,44 miljard euro. Noord-Amerika was de grootste groeier, met een stijging van 14%. De Aziatische markt hoefde wel amper onder te doen: in de Aziatische landen behalve Japan steeg de verkoop met 11,7%. Ook in alle andere markten wist het bedrijf terrein te winnen, de kleinste omzetgroei was er in thuisland Frankrijk (+4,1%).

 

Ook per sector staan alle cijfertjes in de plus, ook al was dat maar nipt bij 'silk and textiles' (+0,3%). Lederwaren gingen er 4,7% op vooruit, parfums 8,1% en accessioires zelfs 10,5%. De handelsoorlog tussen China en de Verenigde Staten heeft dan ook geen enkel effecten op de handtassenmaker: “We lezen er veel over, maar we merken er niks van”, aldus CEO Axel Dumas in De Tijd. Het merk is er integendeel sinds kort over het hele land online te verkrijgen en kreeg er ook fysieke verkooppunten bij in de steden Xi'an en Changsha.

 

Hermès geeft geen winstcijfers vrij, maar zegt wel ambitieuze omzetgroei na te streven op de middellange termijn.