Hermès handhaaft prognose 2015 na prima kwartaal | RetailDetail

Hermès handhaaft prognose 2015 na prima kwartaal

Hermès handhaaft prognose 2015 na prima kwartaal

De Franse verkoper van luxeartikelen Hermès zag zijn omzet in het derde kwartaal groeien met ruim 15%. Met dank aan de Chinese toeristen die naar Europa afzakten en de goedkope yen, die flink wat Japanners tot een aankoop wist te verleiden.

1,14 miljard euro

De omzet van het Franse luxehuis Hermès klokte af op 1,14 miljard euro, liefst 15,4% hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Organisch kwam de omzetgroei uit op 7,9%. De sterkste groeiers zijn de divisie 'juwelen en woonaccessoires' (+12,7%), de modetak (+11,9%) en de parfumafdeling (+10,7%). De lederwarentak, met een omzet van 533 miljoen euro nog altijd veruit de belangrijkste moneymaker, ging er 8,6% op vooruit. De horlogerie daarentegen kreeg een tik van -5,2%.

 

Regionaal gezien was Japan, met een organische groei van +16,6%, dé locomotief het voorbije kwartaal. Al zette Hermès in Europa ook een sterke groei neer (+14,8%). Dat laatste is vooral te danken aan de Chinese toeristen, die massaal naar Europa afzakken om te profiteren van de gunstige wisselkoerseffecten en meteen ook de hogere invoertaksen in eigen land te omzeilen.

 

In de regio Azië-Stille Oceaan (exclusief Japan) kampt Hermès wel met een groeivertraging: de organische groei viel in die zone terug van 7% in het eerste halfjaar tot een magere 1,5% in het derde kwartaal.

 

Over de voorbije negen maanden bedraagt de organische omzetgroei nu 9%. Hermès handhaaft zijn prognose dat de omzet over heel 2015 met 8% zal groeien, exclusief wisselkoerseffecten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.