Hermès pakt opnieuw uit met sterke resultaten

Hermès pakt opnieuw uit met sterke resultaten

De Franse luxegroep Hermès heeft in de eerste jaarhelft van 2013 een omzet geboekt van 1,8 miljard euro. Dat is 11% meer dan in dezelfde periode van 2012 en ook meer dan werd verwacht. Bij constante wisselkoersen zou er zelfs een toename met 14,4% zijn geweest, maar de dalende yen zorgde voor een afzwakking van de resultaten.

Vooral sterke retailverkoop

Hermès kende vooral sterke verkopen in zijn winkels. Daar trok de omzet bij constante wisselkoersen 16,7% aan. Via de groothandel verkocht het bedrijf voor 12,9% meer.


De groei werd ook geografisch breed gedragen. Bij constante wisselkoersen trok de omzet in thuisland Frankrijk 13% aan, in de rest van Europa was er een vooruitgang met 14%. In Azië (buiten Japan) ging het zelfs om 17%, een resultaat dat ook in de Amerika’s werd gehaald.

 

Alleen Japan bleef wat achterop, al bedroeg de vooruitgang daar nog altijd 8%. Hermès haalde daarmee in de eerste jaarhelft 812 miljoen euro van zijn 1,8 miljard euro omzet uit Azië.


Meer vraag dan aanbod

Ook qua productgroepen was de vooruitgang quasi algemeen. Alleen voor uurwerken werd, in lijn met de marktevolutie, een terugval met 1% waargenomen. Die kwam overigens volledig op het conto van het eerste trimester. Tussen begin april en eind juni dikte het verkoopcijfer weer met 3% aan.


Dat de toename in de tak lederwaren beperkt bleef tot 10% was zelfs het gevolg van een beperking in productiecapaciteit. Het bedrijf gaat nu twee extra fabrieken voor artisanale producten openen in de Franche-Comté. De parfumafdeling zag haar omzet dan weer met 20% aandikken, de juwelentak groeide zelfs met 40%.


Jaarprognose: 10% in de plus

Op 30 augustus maakt Hermès zijn financiële resultaten over de eerste jaarhelft bekend. Ze zullen naar verwachting iets sterker toenemen dan de omzet.


Voor het volledige jaar 2013 verwacht het bedrijf een toename van de omzet die licht boven het objectief op middellange termijn van 10% ligt. De operationele marge zal daarbij wellicht de historische piek van 2012 benaderen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Back to top