Hermès pakt opnieuw uit met sterke resultaten

Hermès pakt opnieuw uit met sterke resultaten

De Franse luxegroep Hermès heeft in de eerste jaarhelft van 2013 een omzet geboekt van 1,8 miljard euro. Dat is 11% meer dan in dezelfde periode van 2012 en ook meer dan werd verwacht. Bij constante wisselkoersen zou er zelfs een toename met 14,4% zijn geweest, maar de dalende yen zorgde voor een afzwakking van de resultaten.

Vooral sterke retailverkoop

Hermès kende vooral sterke verkopen in zijn winkels. Daar trok de omzet bij constante wisselkoersen 16,7% aan. Via de groothandel verkocht het bedrijf voor 12,9% meer.


De groei werd ook geografisch breed gedragen. Bij constante wisselkoersen trok de omzet in thuisland Frankrijk 13% aan, in de rest van Europa was er een vooruitgang met 14%. In Azië (buiten Japan) ging het zelfs om 17%, een resultaat dat ook in de Amerika’s werd gehaald.

 

Alleen Japan bleef wat achterop, al bedroeg de vooruitgang daar nog altijd 8%. Hermès haalde daarmee in de eerste jaarhelft 812 miljoen euro van zijn 1,8 miljard euro omzet uit Azië.


Meer vraag dan aanbod

Ook qua productgroepen was de vooruitgang quasi algemeen. Alleen voor uurwerken werd, in lijn met de marktevolutie, een terugval met 1% waargenomen. Die kwam overigens volledig op het conto van het eerste trimester. Tussen begin april en eind juni dikte het verkoopcijfer weer met 3% aan.


Dat de toename in de tak lederwaren beperkt bleef tot 10% was zelfs het gevolg van een beperking in productiecapaciteit. Het bedrijf gaat nu twee extra fabrieken voor artisanale producten openen in de Franche-Comté. De parfumafdeling zag haar omzet dan weer met 20% aandikken, de juwelentak groeide zelfs met 40%.


Jaarprognose: 10% in de plus

Op 30 augustus maakt Hermès zijn financiële resultaten over de eerste jaarhelft bekend. Ze zullen naar verwachting iets sterker toenemen dan de omzet.


Voor het volledige jaar 2013 verwacht het bedrijf een toename van de omzet die licht boven het objectief op middellange termijn van 10% ligt. De operationele marge zal daarbij wellicht de historische piek van 2012 benaderen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belgische mode houdt wereldwijde reputatie hoog

24/11/2017

Er is leven na de ‘Zes van Antwerpen’: België blijft internationale faam verwerven op modevlak. Na Antwerpse mode krijgt nu ook Brusselse mode een stevige reputatie, een imago dat de overheid mee ondersteunt.

Test kleding in extreem weer in flagshipstore Woolrich

24/11/2017

Modemerk Woolrich heeft in Milaan een nieuwe flagshipstore geopend met een interessante toevoeging. Klanten kunnen hun winterjas immers uittesten in een kamer met extreme temperaturen.

H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

23/11/2017

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe geldschieters is de investeringstak van H&M.

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Back to top