Hermès pakt opnieuw uit met sterke resultaten | RetailDetail

Hermès pakt opnieuw uit met sterke resultaten

Hermès pakt opnieuw uit met sterke resultaten

De Franse luxegroep Hermès heeft in de eerste jaarhelft van 2013 een omzet geboekt van 1,8 miljard euro. Dat is 11% meer dan in dezelfde periode van 2012 en ook meer dan werd verwacht. Bij constante wisselkoersen zou er zelfs een toename met 14,4% zijn geweest, maar de dalende yen zorgde voor een afzwakking van de resultaten.

Vooral sterke retailverkoop

Hermès kende vooral sterke verkopen in zijn winkels. Daar trok de omzet bij constante wisselkoersen 16,7% aan. Via de groothandel verkocht het bedrijf voor 12,9% meer.


De groei werd ook geografisch breed gedragen. Bij constante wisselkoersen trok de omzet in thuisland Frankrijk 13% aan, in de rest van Europa was er een vooruitgang met 14%. In Azië (buiten Japan) ging het zelfs om 17%, een resultaat dat ook in de Amerika’s werd gehaald.

 

Alleen Japan bleef wat achterop, al bedroeg de vooruitgang daar nog altijd 8%. Hermès haalde daarmee in de eerste jaarhelft 812 miljoen euro van zijn 1,8 miljard euro omzet uit Azië.


Meer vraag dan aanbod

Ook qua productgroepen was de vooruitgang quasi algemeen. Alleen voor uurwerken werd, in lijn met de marktevolutie, een terugval met 1% waargenomen. Die kwam overigens volledig op het conto van het eerste trimester. Tussen begin april en eind juni dikte het verkoopcijfer weer met 3% aan.


Dat de toename in de tak lederwaren beperkt bleef tot 10% was zelfs het gevolg van een beperking in productiecapaciteit. Het bedrijf gaat nu twee extra fabrieken voor artisanale producten openen in de Franche-Comté. De parfumafdeling zag haar omzet dan weer met 20% aandikken, de juwelentak groeide zelfs met 40%.


Jaarprognose: 10% in de plus

Op 30 augustus maakt Hermès zijn financiële resultaten over de eerste jaarhelft bekend. Ze zullen naar verwachting iets sterker toenemen dan de omzet.


Voor het volledige jaar 2013 verwacht het bedrijf een toename van de omzet die licht boven het objectief op middellange termijn van 10% ligt. De operationele marge zal daarbij wellicht de historische piek van 2012 benaderen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.