Hermès pakt opnieuw uit met sterke resultaten | RetailDetail

Hermès pakt opnieuw uit met sterke resultaten

Hermès pakt opnieuw uit met sterke resultaten

De Franse luxegroep Hermès heeft in de eerste jaarhelft van 2013 een omzet geboekt van 1,8 miljard euro. Dat is 11% meer dan in dezelfde periode van 2012 en ook meer dan werd verwacht. Bij constante wisselkoersen zou er zelfs een toename met 14,4% zijn geweest, maar de dalende yen zorgde voor een afzwakking van de resultaten.

Vooral sterke retailverkoop

Hermès kende vooral sterke verkopen in zijn winkels. Daar trok de omzet bij constante wisselkoersen 16,7% aan. Via de groothandel verkocht het bedrijf voor 12,9% meer.


De groei werd ook geografisch breed gedragen. Bij constante wisselkoersen trok de omzet in thuisland Frankrijk 13% aan, in de rest van Europa was er een vooruitgang met 14%. In Azië (buiten Japan) ging het zelfs om 17%, een resultaat dat ook in de Amerika’s werd gehaald.

 

Alleen Japan bleef wat achterop, al bedroeg de vooruitgang daar nog altijd 8%. Hermès haalde daarmee in de eerste jaarhelft 812 miljoen euro van zijn 1,8 miljard euro omzet uit Azië.


Meer vraag dan aanbod

Ook qua productgroepen was de vooruitgang quasi algemeen. Alleen voor uurwerken werd, in lijn met de marktevolutie, een terugval met 1% waargenomen. Die kwam overigens volledig op het conto van het eerste trimester. Tussen begin april en eind juni dikte het verkoopcijfer weer met 3% aan.


Dat de toename in de tak lederwaren beperkt bleef tot 10% was zelfs het gevolg van een beperking in productiecapaciteit. Het bedrijf gaat nu twee extra fabrieken voor artisanale producten openen in de Franche-Comté. De parfumafdeling zag haar omzet dan weer met 20% aandikken, de juwelentak groeide zelfs met 40%.


Jaarprognose: 10% in de plus

Op 30 augustus maakt Hermès zijn financiële resultaten over de eerste jaarhelft bekend. Ze zullen naar verwachting iets sterker toenemen dan de omzet.


Voor het volledige jaar 2013 verwacht het bedrijf een toename van de omzet die licht boven het objectief op middellange termijn van 10% ligt. De operationele marge zal daarbij wellicht de historische piek van 2012 benaderen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.