Hermès terug onder leiding familie | RetailDetail

Hermès terug onder leiding familie

Hermès terug onder leiding familie

Het Franse luxehuis Hermès staat sinds vorige maand terug onder de leiding van iemand die behoort tot de familie van de oprichters van het modemerk. Sindsdien is Axel Dumas aangesteld als de nieuwe CEO.

Behoeden voor indringers

Axel Dumas vervangt na acht jaar Patrick Thomas en brengt een einde aan de periode waarin het bedrijf werd geleid door een niet-familielid van het in 1837 opgerichte luxemerk. Hij komt aan de leiding van het bedrijf dat ongekende successen kent, maar tegelijk moet oppassen voor indringers van buitenaf. Zo kocht concurrent LVMH in 2010 een aandeel van twintig procent in Hermès, zij het op een slinkse manier die heel wat stof deed opwaaien.

 

In een reactie op de actie van LVMH heeft de familie Dumas 51 procent van het bedrijf veiliggesteld in een apart vehikel, dat de meerderheid van de familie tenminste twintig jaar zal beschermen. Momenteel hebben ze ongeveer 70 procent van de aandelen in handen.

 

Groei bestendigen

Axel Dumas zal er ook voor moeten zorgen dat het bedrijf verder blijft groeien. Tussen 2009 en 2012 steeg de omzet met 82 procent naar 3,5 miljard euro. De nettowinst bedroeg toen 740 miljoen euro, een stijging van maar liefst 156 procent ten opzichte van 2009.

 

Om verder te blijven groeien, moet ook de productie verhogen en daar zit net het probleem. De opleiding van een nieuwe vakman bij Hermès kan tot twee jaar in beslag nemen, waardoor snelle groei van productie niet echt een mogelijkheid is. "Onze productie draait nog steeds om vakmanschap en die vraagt belangrijke opleidingstijd", zegt Dumas aan de Financial Times.

 

De 43-jarige Axel Dumas studeerde filosofie aan de Sorbonne, rechten in Parijs en haalde ook een diploma aan Harvard. Voor hij in 2003 mee in het familiebedrijf stapte, werkte hij voor de Franse bank BNP Paribas. Sinds vorig jaar was hij samen met Patrick Thomas CEO, nu neemt hij het bedrijf alleen in handen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.