Het retailprofiel van Luc Van Mol (ZEB): “In retail heb je heel veel boerenverstand nodig” | RetailDetail

Het retailprofiel van Luc Van Mol (ZEB): “In retail heb je heel veel boerenverstand nodig”

Het retailprofiel van Luc Van Mol (ZEB): “In retail heb je heel veel boerenverstand nodig”
Foto: Cyclo Club Marcel

Mode-ondernemer Luc Van Mol is, naar goed gewoonte, op ramkoers: na de overnames van PointCarré en The Fashion Store neemt de oprichter van ZEB op 26 april ook nog het podium van het RetailDetail Congress over. Wat drijft hem?

 

Wat vind je het leukst aan werken in de modesector?

L.V.M.: “Eigen aan de modesector is dat het een wereld met heel gepassioneerde mensen is, die erg hartstochtelijk bezig zijn met wat ze doen. In de mode is het ook erg belangrijk om een ruime blik op de toekomst te houden: je moet weten wat er leeft, altijd mee blijven. Mode is immers een onwaarschijnlijk concurrentiële wereld.


Als investeerder ben ik niettemin ook bezig met starters in andere sectoren. Mijn grote passie is met goesting ondernemen, niet alleen in de mode. Retail vind ik sowieso boeiend, omdat je heel veel boerenverstand nodig hebt en goed moet kijken naar wat er rondom je gebeurt in de wereld.”

 

Waar zie je ZEB binnen tien jaar?

L.V.M.: “Ik denk liever in termijnen van vijf jaar. Er is zoveel verandering dat langer vooruit kijken toch vooral koffiedik kijken is. Het is bovendien belangrijk om wendbaar te blijven. 


Over vijf jaar zie ik ZEB zeker nog altijd zijn rol als ‘local hero’ spelen, als een sterke speler op het retailtoneel, die mee is met de trends en de verwachtingen van de nieuwe generaties: Generation X, Y en tegen dan Generation Z.


Vooral echter zie ik ZEB als een ‘state of the art’ IT-bedrijf. Vandaag is dat de grootste uitdaging in onze sector en daar ben ik momenteel dus heel sterk mee bezig. Succesvolle retailers in de toekomst zullen ook stuk voor stuk sterke technologiebedrijven moeten zijn, daar ben ik van overtuigd. 


Maar of we ons op onze kernmarkt blijven concentreren of in hoeveel landen we tegen dan in het buitenland actief zullen zijn, daar kan ik nu zo geen antwoord op geven. Voor mij is het belangrijkste sowieso de waardegedreven manier waarop we ons ontwikkelen en hoe we relevant blijven voor onze klanten.”

 

Welke ene factor is essentieel voor het succes van ZEB?

L.V.M.: “Dat we altijd relevant blijven! Voor alle bedrijven is dat trouwens de cruciale factor in deze veranderende wereld. Informatica is daar een sleutelelement in, en is dus iets waar we bij ZEB ongelofelijk in investeren. Van de webshop over de app en sociale media tot zelfscankassa’s in het nieuwe winkelconcept, ZEB zet sterk in op technologie om consumenten alle gemak te bieden, ook om aan de hand van data nog relevanter te blijven voor de klant.”

 

Wat is je favoriete productgroep/afdeling in je eigen winkels en waarom?

L.V.M.: “Elke afdeling bij ZEB is natuurlijk van cruciaal belang. Zonder afbreuk te willen doen aan de andere, denk ik wel dat marketing mijn grootste stokpaardje is. Het is namelijk heel belangrijk om te voelen waar we naartoe moeten, hoe we de consument bereiken en hoe we met onze klanten in gesprek kunnen gaan. In de winkels houd ik me zelf ook bezig met hoe ze eruitzien, de inrichting van de winkels is een taak die ik nog steeds met veel plezier op mij neem.


Ook ben ik zeker heel trots op onze eigen merken, die we echt helemaal zelf hebben uitgebouwd. Iedereen daar mee bezig zien, blijft bij mij de passie voor mode aanwakkeren. Het is heel prikkelend en boeiend om al die creatieve geesten in de mode aan het werk te zien, om kort op de bal te moeten spelen en steeds de vinger nauwgezet aan de pols te houden om mee te zijn met de trends.


Het is niet zo dat we een groot vooropgezet plan hebben voor de eigen merken, we blijven de dingen doen die we leuk vinden. Zo hebben we kortgeleden Cyclo Club Marcel voor wielertoeristen gelanceerd, een spin-off van Le Fabuleux Marcel de Bruxelles. Het is een ontzettend leuk merk voor amateurwielrenners, waar we ook een eigen fietstour voor hebben bedacht.


De Cyclo Club Marcel Tour is een echte tour in de Vlaamse Ardennen, maar dan voor amateurfietsers en met echte Vlaamse pistolets met hesp en kaas aan de finish! Op enkele uren was het event al helemaal uitverkocht. We hebben er dan meteen een supereditie van moeten maken eind april. Blijkbaar is dit relevant voor onze Cyclo Club Marcel-klant.”

 

Wat is de belangrijkste les die je in je loopbaan leerde?

L.V.M.: “Omring je zo snel mogelijk met mensen die het beter weten. Denk niet dat je alles zelf kan en moet doen, er zijn meer dan genoeg mensen die je kunnen helpen. Wees vooral niet bang om raad te vragen en expertise van anderen te aanvaarden. In ons bedrijf omring ik me met mensen die ‘kraks’ zijn in wat ze doen, van inkoop en verkoop over communicatie tot onze COO, CFO en alle medewerkers in hun rol.


Bij andere bedrijven kan die raad evengoed extern worden gezocht, zeker als ze nog niet de middelen hebben om zo’n team uit te bouwen. Bij veel jonge bedrijven zie ik dat het daar schort, ze zoeken geen advies op of laten zich niet goed omringen.”

 

Wat onderscheidt Belgische retail?

L.V.M.: “Bedoel je in positieve zin? Dan weet ik het niet. Het is misschien niet wat je wil horen, maar de loonkost blijft toch een zware handicap in ons land. Onlangs sprak ik met een collega van een Nederlands bedrijf met modewinkels. Het verschil in loonkost tussen Nederland en België weegt voor hem 4 procent (onder aan de lijn) op zijn omzetcijfer.


Wat ook ‘typisch Belgisch’ is, is dat overheden blijven pushen om winkels in kernen te houden waar die ten dode zijn opgeschreven. Hoeveel b- en c-steden zijn er niet waar retail binnenstedelijk quasi geen kans meer heeft, maar toch dwingen onze overheden ons ertoe. Ik zie daardoor heel wat financiële drama’s van handelaars die het – soms tegen beter weten in – toch proberen in die steden en kafkaiaanse toestanden voor wie nog wil ondernemen. Dat zie ik toch alleen hier gebeuren. 


Wat onze sterkte als op en top Belgisch bedrijf wel is, is dat onze collecties echt aangepast zijn aan de Belgische consument. Om daarin succesvol te zijn, mogen we geen enkele steen onomgedraaid laten. Als we het verschil willen blijven maken ten opzichte van de buitenlandse concurrentie, is de combinatie van zo relevant mogelijk zijn en innovatieve keuzes cruciaal.”

 

Naast Luc Van Mol bestijgen op het RetailDetail Congress op 26 april nog tal van andere Belgische retailtopmannen en -vrouwen het podium, zoals Frans Colruyt (Colruyt), Erwin Van Osta (Hubo) en Carla Velghe (HEMA). Mis het niet! Klik hier om je in te schrijven of voor meer informatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Schoenen Torfs opent eerste Waalse vestiging in Libramont

26/04/2018

Maandag 30 april opent Schoenen Torfs in Libramont zijn eerste Waalse vestiging. De schoenenketen wil op termijn vijftien winkels openen in Wallonië en lanceert daarom ook meteen haar webshop in Franstalig België.

American Apparel maakt comeback met webshop

26/04/2018

De Amerikaanse modeketen American Apparel heeft deze week zijn internationale webshop opnieuw geopend. Daar kunnen de Nederlandse en Belgische fans van het merk opnieuw terecht, nadat de groep vorig jaar zijn fysieke winkels sloot.

JBC zet in op herbruikbare draagtas

26/04/2018

Moderetailer JBC wil een voorloper zijn inzake duurzaamheid: recent introduceerde de keten een nieuw draagtassenbeleid dat verantwoorde keuzes beloont. Klanten reageren enthousiast.

Gucci groeit bijna 50% dankzij 90’s revival

25/04/2018

De Franse luxegroep Kering heeft er een sterk eerste kwartaal op zitten: de omzet steeg met 36,5%. Vooral Gucci kon profiteren van de jaren negentig-revival bij jongeren: het luxemerk is ‘hot’ bij tieners en zag de omzet liefst 48,7% stijgen.

Zo pakt Fun het artikelbeheer van de webshop aan

24/04/2018

Voor speelgoed- en feestwinkel Fun wordt e-commerce almaar belangrijker. De grootste uitdaging: de productspecificaties van het sterk groeiende en wisselende assortiment onderhouden. De oplossing: doorgedreven automatisering.

Vijf jaar na ramp Rana Plaza: “Te weinig overheidsmaatregelen”

24/04/2018

Vijf jaar na de instorting van de kledingfabrieken Rana Plaza in Bangladesh neemt België weinig dwingende maatregelen om producenten tot duurzamere productie te verplichten. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de KULeuven.