H&M blijft omstandigheden bij producenten verbeteren | RetailDetail

H&M blijft omstandigheden bij producenten verbeteren

H&M blijft omstandigheden bij producenten verbeteren

Het Zweedse modeconcern H&M heeft in een reactie laten weten dat het nog steeds samenwerkt met vakbonden en regeringen om de werkomstandigheden bij zijn leveranciers te verbeteren. Dat deed het nadat een rapport enkele slechte situaties aanwees in Indië en Cambodja.

 

“H&M komt afspraken niet na”

Het rapport van de Asia Floor Wage Alliance (AFWA) toonde onder andere aan dat er nog steeds problemen zijn bij textielfabrieken in Indië en Cambodja. Arbeiders in Delhi en Phnom Penh hebben volgens het rapport nog steeds te maken met lage lonen, contracten van beperkte duur, gedwongen overuren en het verlies van banen bij zwangerschap.

 

De AFWA beschuldigde vervolgens H&M ervan dat het zijn afspraken niet nakwam. Na de ramp bij Rana Plaza had het Zweedse bedrijf immers beloofd dat het de omstandigheden bij zijn producenten wilde aanpakken.

 

Bij H&M wijzen ze er echter op dat ze nog steeds werk maken van verbeteringen, maar dat ze het ook niet alleen kunnen. “De problemen die worden aangewezen in het rapport omvatten de hele industrie. Ze zijn vaak te moeilijk om door één bedrijf alleen op te lossen en wij geloven dan ook dat enkel samenwerking een oplossing kan bieden”, zegt een woordvoerder aan Inside Retail.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Kiabi opent grootste Belgische winkel in Westland Shopping Center

15/02/2018

De Franse kledingketen Kiabi opent zijn vijfde Belgische winkel in het Westland Shopping Center in Anderlecht. Het is meteen de grootste vestiging van de familieketen in ons land, met een oppervlakte van ruim 1.800 m².

H&M waarschuwt voor moeilijk 2018

15/02/2018

De Zweedse modegroep H&M waarschuwt dat ook 2018 nog een moeilijk jaar kan worden voor het bedrijf. Het maakt dan wel werk van de online verkoop, de omzet in de winkels zal het komende jaar waarschijnlijk verder dalen.

Back to top