H&M blijft vooruitgang boeken op vlak van duurzaamheid | RetailDetail

H&M blijft vooruitgang boeken op vlak van duurzaamheid

H&M blijft vooruitgang boeken op vlak van duurzaamheid

Het Zweedse H&M heeft in zijn nieuw Sustainability Report gezegd dat het vooruitgang blijft boeken op vlak van duurzaamheid. Zo komt 78% van de gebruikte elektriciteit binnen het bedrijf van hernieuwbare bronnen, drie keer meer dan in 2014.

Tegen 2020 enkel nog duurzaam katoen

Ook de totale uitstoot van H&M is het voorbije jaar met 56 procent gedaald. H&M werkt er ook hard aan om zijn kleding steeds duurzamer te maken. Zo wist het 12.000 ton textiel in te zamelen via de winkels, waarna die opnieuw werd gebruikt voor de productie van eigen kleding. Ongeveer 20% van de textiel binnen H&M werd op een duurzame manier geproduceerd, in 2014 was dat slechts 14%.

 

Bij katoen ligt dat aandeel nog hoger, want 31,4% van het gebruikte katoen is organisch katoen, gerecycleerd katoen of katoen dat het certificaat van het Better Cotton Initiative draagt. Tegen 2020 wil H&M enkel nog van duurzaam katoen gebruik maken.

 

Het Zweedse modebedrijf wijst er daarnaast op dat het overeenkomsten heeft gesloten met het Zwitserse IndustriALL Global Union en de Zweedse vakbond IF Metall. De drie partijen willen samen de dialoog rond eerlijke lonen voor werknemers bij de producenten levend houden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.