H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels | RetailDetail

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels
Foto: H&M

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

 

Kleren herstellen of customizen

H&M wil aan een duurzamer imago werken en de associatie van fast-fashion met wegwerpmode verbreken. In de nieuwe winkel H&M La Fayette, die op de hoek van de Haussmann-boulevard en La Fayette 5.000 m² over zes verdiepingen beslaat, voegt het modemerk daarom een nieuw concept toe: de Take Care-ruimte op de tweede verdieping is een heus naaiatelier, waar klanten kleren kunnen laten herstellen of aanpassen.

 

De eerste Take Care-corner zag het daglicht in april in Hamburg, waar het concept werd ingevoerd als test. 'Influencers' gaven er tijdens de lancering workshops rond duurzamer omgaan met kleren. Onder een enorme glaspartij met zicht op een groenmuur is het bij Take Care mogelijk om gratis kleine herstellingen te laten uitvoeren. Alleen voor de materialen moeten shoppers betalen: twee of drie euro voor een (druk)knop of vijf euro voor borduurwerk en patches. Zo kan je bijvoorbeeld gaten in je broek laten bedekken, maar kleding ook personaliseren met patchwork of je naam erop.

 

Uit ecologische verantwoordelijkheidszin

Om kleding langer mee te laten gaan, lanceert H&M ook een nieuw gamma onderhoudsartikelen, zoals wasmiddel voor delicate was en naaikits. Er zitten ook vlekkenverwijderaars en patches speciaal voor H&M-kledingstukken in het assortiment.

 

“Sinds 2013 geven we kleren en linnengoed waar onze klanten vanaf willen een tweede leven in Frankrijk en dat voor al onze merken. We werken daarvoor samen met de firma I:CO, die het recycleert, en klanten krijgen in ruil voor elke zak kleding die ze binnenbrengen een kortingbon van 15%. Met Take Care wilden we nog verder gaan in die ecologische verantwoordelijkheidsstrategie”, legde duurzaamheidsverantwoordelijke Anna Gedda aan Le Parisien uit op de opening van de Parijse vestiging.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).