H&M groeit opnieuw met 5%

H&M groeit opnieuw met 5%
Shutterstock

In het tweede kwartaal is de omzet van de Zweedse modegroep H&M voor wisselkoersen met 5% gegroeid naar 51,4 miljard Zweedse kroon (5,3 miljard euro). Ook de nettowinst maakte een mooie sprong voorwaarts.

Sterke online verkoop

In het tweede kwartaal van 2016 haalde H&M een nettowinst van 5,36 miljard Zweedse kroon, maar in 2017 is die nettowinst gestegen naar 5,9 miljard kroon (610 miljoen euro). Dat heeft het onder andere te danken aan de sterke opmars van de online verkoop.

 

Ook in het tweede kwartaal presteerden de webshops van de verschillende merken van H&M immers bijzonder goed. In bepaalde markten is de online verkoop zelfs al goed voor 25 tot 30% van de totale omzet. In het voorbije kwartaal lanceerde H&M in zes nieuwe markten een webshop: Turkije, Taiwan, Hongkong, Macau, Singapore en Maleisië. Het is nu online aanwezig op 41 markten.

 

“De omzet in het Verenigd Koninkrijk, Scandinavië, Oost-Europa en in veel van onze groeimarkten was bijzonder goed. Toch was de situatie meer uitdagend in een aantal van onze grote markten, zoals de Verenigde Staten, China, Nederland en Zwitserland”, aldus CEO Karl-Johan Persson. “De online verkoop van H&M ontwikkelde zich zeer goed en het aandeel in de totale omzet blijft groeien. Ook de ontwikkeling van COS, & Other Stories, Monki, Weekday en H&M Home blijft zeer sterk, zowel in de winkels als online.”

 

Vooruitzichten

H&M maakte ook nog enkele doelen bekend voor de rest van het jaar. Zo zal het dit jaar nog de online verkoop opstarten in de Filippijnen en Cyprus, en wordt het nieuwe merk ARKET dit jaar gelanceerd met de opening van vijf fysieke winkels en de online verkoop in 18 landen.

 

Daarnaast zal er verder geïnvesteerd worden in de online strategie, waardoor de omzet uit e-commerce de komende jaren steevast met minstens 25% moet groeien. In 2018 moet onder andere Indië een nieuwe online markt worden voor de groep.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Twaalfde groeikwartaal op rij voor Walmart

17/08/2017

’s Werelds grootste supermarktketen, het Amerikaanse Walmart, heeft het voorbije kwartaal de analistenverwachtingen overtroffen en legt voor het twaalfde kwartaal op rij mooie groeicijfers voor. Motor was de sterke groei online.

Hunkemöller wil Zwitserland veroveren

17/08/2017

Nadat het in september van vorig jaar al een webshop lanceerde in Zwitserland, is de Nederlandse lingerieketen Hunkemöller nu ook van plan om er een reeks fysieke winkels te openen. De eerste moet al in oktober open gaan.

Kingfisher ziet omzet weer dalen

17/08/2017

Doe-het-zelfgroep Kingfisher heeft er opnieuw een zwak kwartaal opzitten: de Brits-Franse groep heeft op beide thuismarkten te maken met een terugval en daarnaast weegt het herstructureringsplan op de resultaten.

Fikse winstdaling voor Geberit

17/08/2017

De Zwitserse sanitairspecialist Geberit zag zijn winst het voorbije halfjaar met bijna een vijfde dalen. Ook de omzet ging achteruit, zij het lichtjes.

Carlsberg verhoogt omzet ondanks dalende volumes

16/08/2017

Bij de Deense bierbrouwer Carlsberg is in de eerste helft van het jaar de omzet met 2% gestegen naar 31,8 miljard kroon (4,3 miljard euro). Het slaagde daarin dankzij de betere verkoop van duurdere bieren, zoals Grimbergen.

Back to top