H&M groeit in tweede kwartaal opnieuw met 5 procent | RetailDetail

H&M groeit opnieuw met 5%

H&M groeit opnieuw met 5%
Shutterstock

In het tweede kwartaal is de omzet van de Zweedse modegroep H&M voor wisselkoersen met 5% gegroeid naar 51,4 miljard Zweedse kroon (5,3 miljard euro). Ook de nettowinst maakte een mooie sprong voorwaarts.

Sterke online verkoop

In het tweede kwartaal van 2016 haalde H&M een nettowinst van 5,36 miljard Zweedse kroon, maar in 2017 is die nettowinst gestegen naar 5,9 miljard kroon (610 miljoen euro). Dat heeft het onder andere te danken aan de sterke opmars van de online verkoop.

 

Ook in het tweede kwartaal presteerden de webshops van de verschillende merken van H&M immers bijzonder goed. In bepaalde markten is de online verkoop zelfs al goed voor 25 tot 30% van de totale omzet. In het voorbije kwartaal lanceerde H&M in zes nieuwe markten een webshop: Turkije, Taiwan, Hongkong, Macau, Singapore en Maleisië. Het is nu online aanwezig op 41 markten.

 

“De omzet in het Verenigd Koninkrijk, Scandinavië, Oost-Europa en in veel van onze groeimarkten was bijzonder goed. Toch was de situatie meer uitdagend in een aantal van onze grote markten, zoals de Verenigde Staten, China, Nederland en Zwitserland”, aldus CEO Karl-Johan Persson. “De online verkoop van H&M ontwikkelde zich zeer goed en het aandeel in de totale omzet blijft groeien. Ook de ontwikkeling van COS, & Other Stories, Monki, Weekday en H&M Home blijft zeer sterk, zowel in de winkels als online.”

 

Vooruitzichten

H&M maakte ook nog enkele doelen bekend voor de rest van het jaar. Zo zal het dit jaar nog de online verkoop opstarten in de Filippijnen en Cyprus, en wordt het nieuwe merk ARKET dit jaar gelanceerd met de opening van vijf fysieke winkels en de online verkoop in 18 landen.

 

Daarnaast zal er verder geïnvesteerd worden in de online strategie, waardoor de omzet uit e-commerce de komende jaren steevast met minstens 25% moet groeien. In 2018 moet onder andere Indië een nieuwe online markt worden voor de groep.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.