H&M groeit opnieuw met 5%

H&M groeit opnieuw met 5%
Shutterstock

In het tweede kwartaal is de omzet van de Zweedse modegroep H&M voor wisselkoersen met 5% gegroeid naar 51,4 miljard Zweedse kroon (5,3 miljard euro). Ook de nettowinst maakte een mooie sprong voorwaarts.

Sterke online verkoop

In het tweede kwartaal van 2016 haalde H&M een nettowinst van 5,36 miljard Zweedse kroon, maar in 2017 is die nettowinst gestegen naar 5,9 miljard kroon (610 miljoen euro). Dat heeft het onder andere te danken aan de sterke opmars van de online verkoop.

 

Ook in het tweede kwartaal presteerden de webshops van de verschillende merken van H&M immers bijzonder goed. In bepaalde markten is de online verkoop zelfs al goed voor 25 tot 30% van de totale omzet. In het voorbije kwartaal lanceerde H&M in zes nieuwe markten een webshop: Turkije, Taiwan, Hongkong, Macau, Singapore en Maleisië. Het is nu online aanwezig op 41 markten.

 

“De omzet in het Verenigd Koninkrijk, Scandinavië, Oost-Europa en in veel van onze groeimarkten was bijzonder goed. Toch was de situatie meer uitdagend in een aantal van onze grote markten, zoals de Verenigde Staten, China, Nederland en Zwitserland”, aldus CEO Karl-Johan Persson. “De online verkoop van H&M ontwikkelde zich zeer goed en het aandeel in de totale omzet blijft groeien. Ook de ontwikkeling van COS, & Other Stories, Monki, Weekday en H&M Home blijft zeer sterk, zowel in de winkels als online.”

 

Vooruitzichten

H&M maakte ook nog enkele doelen bekend voor de rest van het jaar. Zo zal het dit jaar nog de online verkoop opstarten in de Filippijnen en Cyprus, en wordt het nieuwe merk ARKET dit jaar gelanceerd met de opening van vijf fysieke winkels en de online verkoop in 18 landen.

 

Daarnaast zal er verder geïnvesteerd worden in de online strategie, waardoor de omzet uit e-commerce de komende jaren steevast met minstens 25% moet groeien. In 2018 moet onder andere Indië een nieuwe online markt worden voor de groep.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zalando maakt aankoop inruilen nog eenvoudiger

18/12/2017

Zalando heeft met zijn "Order Exchange Service" een manier gevonden om het inruilen van een kledingstuk nog eenvoudiger te maken. Klanten kunnen via de dienst in één stap een kledingstuk terugsturen en het in een andere maat geleverd krijgen.

Amazon denkt aan fysieke winkels in Duitsland

18/12/2017

De topman van de Duitse tak van Amazon heeft in een interview gezegd dat fysieke winkels van de online retailer in Duitsland slechts "een kwestie van tijd" zijn. Volgens hem is dat noodzakelijk, omdat de klant dat wil.

COS mag dan toch winkel openen op Dansaertstraat

18/12/2017

Na jaren van problemen en protesten mag de Zweedse modeketen COS, dat onderdeel is van de H&M Group, volgend jaar dan toch een vestiging openen op de Dansaertstraat in Brussel.

H&M wil Brusselse vestiging sluiten

18/12/2017

De Zweedse modegroep H&M heeft bij de bekendmaking van de resultaten van het vierde kwartaal laten verstaan dat het meer winkels wil sluiten. Een van die vestigingen bevindt zich in het winkelcentrum City 2 in Brussel.

Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Back to top