H&M haalt recordwinst

H&M haalt recordwinst

Het Zweedse modebedrijf H&M heeft in het voorbije boekjaar een recordwinst weten neer te zetten. Dat is opvallend in een jaar waarin vrijwel elke moderetailer een moeilijk jaar had vanwege de milde winter.

 

Hoge inkoopkosten

Het boekjaar van H&M liep tot 1 december en de fast-fashion retailer wist in dat jaar een omzet te halen van 210 miljard kroon (22,6 miljard euro). Dat is een fikse stijging ten opzichte van een jaar eerder, toen de omzet uitkwam op 177 miljard kroon (19,1 miljard euro).

 

H&M wist die sterke omzetgroei te bewerkstelligen met de opening van meer dan 400 nieuwe winkels en het uitbreiden van de online activiteiten. H&M heeft nu ruim 3.900 winkels in 61 landen, een aantal dat jaarlijks met 10 tot 15 procent moet groeien.

 

Dankzij die hogere omzet wist de nettowinst te stijgen van 19,9 miljard kroon (2,1 miljard euro) naar 20,9 miljard kroon (2,2 miljard euro). Dat had nog meer kunnen zijn, maar de sterke dollar en hogere inkoopkosten drukten op de winst van het bedrijf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

Back to top