H&M haalt recordwinst | RetailDetail

H&M haalt recordwinst

H&M haalt recordwinst

Het Zweedse modebedrijf H&M heeft in het voorbije boekjaar een recordwinst weten neer te zetten. Dat is opvallend in een jaar waarin vrijwel elke moderetailer een moeilijk jaar had vanwege de milde winter.

 

Hoge inkoopkosten

Het boekjaar van H&M liep tot 1 december en de fast-fashion retailer wist in dat jaar een omzet te halen van 210 miljard kroon (22,6 miljard euro). Dat is een fikse stijging ten opzichte van een jaar eerder, toen de omzet uitkwam op 177 miljard kroon (19,1 miljard euro).

 

H&M wist die sterke omzetgroei te bewerkstelligen met de opening van meer dan 400 nieuwe winkels en het uitbreiden van de online activiteiten. H&M heeft nu ruim 3.900 winkels in 61 landen, een aantal dat jaarlijks met 10 tot 15 procent moet groeien.

 

Dankzij die hogere omzet wist de nettowinst te stijgen van 19,9 miljard kroon (2,1 miljard euro) naar 20,9 miljard kroon (2,2 miljard euro). Dat had nog meer kunnen zijn, maar de sterke dollar en hogere inkoopkosten drukten op de winst van het bedrijf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Back to top