H&M haalt recordwinst | RetailDetail

H&M haalt recordwinst

H&M haalt recordwinst

Het Zweedse modebedrijf H&M heeft in het voorbije boekjaar een recordwinst weten neer te zetten. Dat is opvallend in een jaar waarin vrijwel elke moderetailer een moeilijk jaar had vanwege de milde winter.

 

Hoge inkoopkosten

Het boekjaar van H&M liep tot 1 december en de fast-fashion retailer wist in dat jaar een omzet te halen van 210 miljard kroon (22,6 miljard euro). Dat is een fikse stijging ten opzichte van een jaar eerder, toen de omzet uitkwam op 177 miljard kroon (19,1 miljard euro).

 

H&M wist die sterke omzetgroei te bewerkstelligen met de opening van meer dan 400 nieuwe winkels en het uitbreiden van de online activiteiten. H&M heeft nu ruim 3.900 winkels in 61 landen, een aantal dat jaarlijks met 10 tot 15 procent moet groeien.

 

Dankzij die hogere omzet wist de nettowinst te stijgen van 19,9 miljard kroon (2,1 miljard euro) naar 20,9 miljard kroon (2,2 miljard euro). Dat had nog meer kunnen zijn, maar de sterke dollar en hogere inkoopkosten drukten op de winst van het bedrijf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.