H&M investeert in bedrijf rond duurzame mode | RetailDetail

H&M investeert in recyclage van oude kleding

H&M investeert in recyclage van oude kleding
Re:newcell

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

“Cyclus dichtgemaakt”

Dankzij de technologie van Re:newcell kan van oude kleding een nieuw biologisch afbreekbaar materiaal gemaakt worden, dat in de textielindustrie gebruikt kan worden als een nieuwe textielvezel. “Dit is de link die gemist werd in de productiecyclus. Re:newcell heeft de cyclus nu volledig dichtgemaakt”, zegt een trotse CEO Mattias Jonsson. “De manier waarop mode wordt geproduceerd en geconsumeerd kan zo hopelijk in de toekomst worden omgevormd naar een oneindige lus.”

 

Re:newcell verwerkt in zijn fabriek in Kristinehamn in Zweden gebruikte kleding en overschotten van de textielindustrie. Zo komt er minder textiel in de afvalberg terecht. Ook het gebruik van chemicaliën en water gebeurt bij het bedrijf op een volledig duurzame manier. Momenteel kan er per jaar 7.000 ton Re:newcell pulp worden geproduceerd, maar extra productiesites staan al op de planning.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hoe Brantano een volwaardige moderetailer wordt

22/02/2018

FNG gaat Brantano uitbouwen tot een sterk uithangbord voor merkenmode en -schoenen, en ambieert zo de eerste keuze te zijn voor een breed publiek. De retailer wil de markt dekken met drie complementaire winkelformules en een nieuw online platform.

Jack & Jones opent vijf winkels volgens nieuw concept

22/02/2018

Modeketen Jack & Jones opent dit voorjaar vijf winkels volgens een nieuw winkelconcept, vandaag is de primeur al voor het Westland Shopping Center in Anderlecht. Ook in maart en april staan er openingen gepland.

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Back to top