H&M investeert in bedrijf rond duurzame mode | RetailDetail

H&M investeert in recyclage van oude kleding

H&M investeert in recyclage van oude kleding
Re:newcell

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

“Cyclus dichtgemaakt”

Dankzij de technologie van Re:newcell kan van oude kleding een nieuw biologisch afbreekbaar materiaal gemaakt worden, dat in de textielindustrie gebruikt kan worden als een nieuwe textielvezel. “Dit is de link die gemist werd in de productiecyclus. Re:newcell heeft de cyclus nu volledig dichtgemaakt”, zegt een trotse CEO Mattias Jonsson. “De manier waarop mode wordt geproduceerd en geconsumeerd kan zo hopelijk in de toekomst worden omgevormd naar een oneindige lus.”

 

Re:newcell verwerkt in zijn fabriek in Kristinehamn in Zweden gebruikte kleding en overschotten van de textielindustrie. Zo komt er minder textiel in de afvalberg terecht. Ook het gebruik van chemicaliën en water gebeurt bij het bedrijf op een volledig duurzame manier. Momenteel kan er per jaar 7.000 ton Re:newcell pulp worden geproduceerd, maar extra productiesites staan al op de planning.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.