H&M investeert in bedrijf rond duurzame mode | RetailDetail

H&M investeert in recyclage van oude kleding

H&M investeert in recyclage van oude kleding
Re:newcell

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

“Cyclus dichtgemaakt”

Dankzij de technologie van Re:newcell kan van oude kleding een nieuw biologisch afbreekbaar materiaal gemaakt worden, dat in de textielindustrie gebruikt kan worden als een nieuwe textielvezel. “Dit is de link die gemist werd in de productiecyclus. Re:newcell heeft de cyclus nu volledig dichtgemaakt”, zegt een trotse CEO Mattias Jonsson. “De manier waarop mode wordt geproduceerd en geconsumeerd kan zo hopelijk in de toekomst worden omgevormd naar een oneindige lus.”

 

Re:newcell verwerkt in zijn fabriek in Kristinehamn in Zweden gebruikte kleding en overschotten van de textielindustrie. Zo komt er minder textiel in de afvalberg terecht. Ook het gebruik van chemicaliën en water gebeurt bij het bedrijf op een volledig duurzame manier. Momenteel kan er per jaar 7.000 ton Re:newcell pulp worden geproduceerd, maar extra productiesites staan al op de planning.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

JBC geeft personeel halve dag verlof op buitenspeeldag

18/04/2018

Vandaag is het Buitenspeeldag, ook bij JBC dat voor de gelegenheid de deuren van zijn winkels een halve dag sluit. De modeketen wil zijn medewerkers daarmee de kans geven om volop te genieten van het zonnetje en het gezinsleven.

Monki laat 'influencers' geld verdienen

16/04/2018

H&M-dochter Monki gaat aan de slag met 'influencers': het modelabel lanceert een wereldwijd programma waarmee socialemediafiguren geld kunnen verdienen als via hen kleding wordt verkocht.

Franse modeketen Naf Naf in Chinese handen

12/04/2018

Naf Naf, de Franse modeketen uit de Vivarte-groep, krijgt een nieuwe eigenaar. Een Chinees consortium onder leiding van modegroep La Chapelle legt 52 miljoen euro op tafel.

Lingerieketen Etam heropent vernieuwde winkels in Doornik en Woluwé

11/04/2018

De Franse lingerieketen Etam heropent deze maand twee winkels die het heeft vernieuwd. De winkels, in de winkelcentra van Woluwé en Doornik, openen op 14 en op 21 april de deuren.