H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding | RetailDetail

H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding
ADAY

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe geldschieters is de investeringstak van H&M.

Duurzame basisstukken

ADAY werd in 2015 opgericht en mikt op dameskleding die op verschillende manieren kan worden gedragen en die op een duurzame manier wordt geproduceerd. De kledingstukken bevatten ook een aantal elementen die vooral worden geassocieerd met sportkleding: zo zijn ze vocht afdrijvend, kreuken ze niet en bieden ze bescherming tegen uv-stralen en chloor. De collecties kunnen het hele jaar door gedragen worden: op dat vlak vertonen ze veel gelijkenissen met Arket van de H&M Group, dat ook functionele en duurzame basisartikelen aanbiedt.

 

“Onze uitdaging was om uit te zoeken hoe we ‘performance’ konden creëren, maar op een onzichtbare en minimalistische manier om zo mooie basisstukken te maken die vrouwen kunnen dragen”, zegt Nina Faulhaber, medeoprichter van ADAY. Het bedrijf investeert dan ook veel in onderzoek naar duurzame stoffen en daarvoor heeft het dus extra investeringen nodig. Eerder haalde het ook al 1,1 miljoen dollar (930.000 euro) op. Om het duurzaamheidsaspect van de kleding te onderstrepen, maakt het gebruik van modellen die zich actief inzetten voor een meer duurzame wereld.

 

90% van de omzet wordt gehaald via de online verkoop, terwijl het met de hulp van pop-upwinkels bij het grote publiek bekend probeert te worden. In 2018 staat er ook een eerste eigen winkel op de planning.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.