H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding | RetailDetail

H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding
ADAY

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe geldschieters is de investeringstak van H&M.

Duurzame basisstukken

ADAY werd in 2015 opgericht en mikt op dameskleding die op verschillende manieren kan worden gedragen en die op een duurzame manier wordt geproduceerd. De kledingstukken bevatten ook een aantal elementen die vooral worden geassocieerd met sportkleding: zo zijn ze vocht afdrijvend, kreuken ze niet en bieden ze bescherming tegen uv-stralen en chloor. De collecties kunnen het hele jaar door gedragen worden: op dat vlak vertonen ze veel gelijkenissen met Arket van de H&M Group, dat ook functionele en duurzame basisartikelen aanbiedt.

 

“Onze uitdaging was om uit te zoeken hoe we ‘performance’ konden creëren, maar op een onzichtbare en minimalistische manier om zo mooie basisstukken te maken die vrouwen kunnen dragen”, zegt Nina Faulhaber, medeoprichter van ADAY. Het bedrijf investeert dan ook veel in onderzoek naar duurzame stoffen en daarvoor heeft het dus extra investeringen nodig. Eerder haalde het ook al 1,1 miljoen dollar (930.000 euro) op. Om het duurzaamheidsaspect van de kleding te onderstrepen, maakt het gebruik van modellen die zich actief inzetten voor een meer duurzame wereld.

 

90% van de omzet wordt gehaald via de online verkoop, terwijl het met de hulp van pop-upwinkels bij het grote publiek bekend probeert te worden. In 2018 staat er ook een eerste eigen winkel op de planning.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.