H&M kondigt winkelsluitingen aan na rampzalig boekjaar | RetailDetail

H&M kondigt winkelsluitingen aan na rampzalig boekjaar

H&M kondigt winkelsluitingen aan na rampzalig boekjaar
Foto: Sara Sette / Shutterstock.com

Te hoge voorraden en minder shoppers drukken flink op H&M: de omzet bleef ver onder de verwachtingen. De modegroep sluit dit jaar nog 170 winkels en start outletformule Afound

 

Worstelen met voorraden en online

De H&M-groep tekende in zijn vierde kwartaal (van september tot november 2017) zijn grootste omzetdaling ooit op: -4% naar 5,9 miljard euro (58 miljard Zweedse kroon). Zonder wisselkoerseffecten bedraagt de daling 2%. De brutomarge kwam uit op 55,4%. 

 

Voor het hele jaar waren de cijfers iets beter, maar nog steeds ver van rooskleurig: de operationele winste zakte met liefst 14% in het boekjaar 2017, de grootste val in zes jaar tijd. Hoewel de Zweedse modegroep nog wel een groei van 4% realiseerde (3% zonder wisselkoerseffecten), presteert het “duidelijk onder de verwachtingen”, geeft CEO Karl-Johan Persson toe. 

 

“De veranderingen in de sector dagen iedereen uit en dat zal zo blijven in 2018”, voegt hij nog toe. H&M worstelt vooral met dalende winkelbezoeken door de hoge online concurrentie en grote voorraden. Om van die voorraden af te geraken zal het de komende verhoogde kortingen en prijsverlagingen doorvoeren. Voor 2018 heeft H&M zijn prognose van 10 tot 15% omzetstijging ingetrokken. De groep gaat ook zo’n 170 winkels sluiten, terwijl het 390 nieuwe vestigingen plant te openen – minder dan de afgelopen jaren het geval was. De fastfashiongroep beperkt verder het aantal nieuwe markten die het wil aanboren tot Uruguay en Oekraïne. 

 

Retailer in transitie

Het geheime project waar H&M al een tijdlang aan werkt, is nu ook onthuld: het wordt Afound, een kortingen- en outletplatform met zowel eigen H&M-merken als externe partnermerken. De nieuwe formule krijgt naast een online marktplaats ook fysieke winkels en gaat dit jaar van start in Zweden. Een eerste vestiging opent in Stockholm.

 

H&M beseft dat het sterker moet gaan inzetten op digitalisering en ook nog sneller moet schakelen: “Onze onlineverkopen en onze nieuwere merken deden het goed, maar de zwakte lag bij onze fysieke winkels, waar de veranderingen in consumentengedrag het sterkst worden gevoeld en waar de bezoekersaantallen zijn gedaald door meer onlineverkoop”, aldus Persson. De groep gaat in maart alvast in zee met Tmall, het Chinese merkenplatform van Alibaba.

 

De groep voert als nieuwe strategie ook een multimerkenfilosofie, met meer verschillende concepten voor elke doelgroep. Zo lanceerde het recent ARKET en Nyden, maar breidt het ook internationaal uit met formules zoals COS, &OtherStories, Monki en Weekday. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.