H&M krijgt recordboete voor schending privacy personeel

Logo op gevel winkel H&M
Foto: Sorbis / Shutterstock.com

H&M Group krijgt een recordboete opgelegd van 35 miljoen euro voor het schenden van GDPR-regels: de modespeler zou in Duitsland illegaal privédata hebben bewaard over medewerkers.

 

Vakantieverhalen en gezinskwesties

In een servicecentrum van H&M in het Duitse Neurenberg hield het management honderden medewerkers te nauw in de gaten. Dat oordeelt de Duitse autoriteit voor databescherming, die de Zweedse modegroep een historische boete van 35 miljoen euro oplegt voor het ongeoorloofd in kaart brengen van het privéleven van werknemers. 


Sinds minsten 2014 werden details over het privéleven van het personeel uitgebreid geregistreerd, aldus de waakhond. Werknemers die terugkwamen uit vakantie of ziekteverlof, moesten op gesprek gaan bij de teamleiders. Na die gesprekken werden in veel gevallen niet alleen de concrete vakantie-ervaringen van de medewerkers genoteerd, maar ook ziekteverschijnselen en diagnoses, bericht Forbes. 


Ook visten sommige leidinggevenden in gesprekken naar het privéleven van hun medewerkers, variërend van vrij onschuldige details tot gezinskwesties en geloofsovertuigingen, waarna al die informatie werd opgeslagen. De praktijk kwam in oktober 2019 aan het licht, toen alle gegevens door een configuratiefout enkele uren lang voor iedereen zichtbaar was.

 

Om een voorbeeld te stellen

De veroordeling kadert in de Europese GDPR-wetgeving, die in 2018 in werking is getreden. Het is weliswaar de hoogste GDPR-boete ooit in Duitsland en de op een na hoogste in heel Europa. Alleen Google werd vorig jaar in Frankrijk nog zwaarder gestraft met een dwangsom van 50 miljoen euro. Met de veroordeling wil de rechtbank evenwel een voorbeeld stellen voor andere bedrijven.


H&M zegt de volledige verantwoordelijkheid op zich te nemen en wil zich “zonder voorbehoud” verontschuldigen bij de medewerkers van het servicecentrum. Het incident onthulde praktijken die niet in overeenstemming waren met de richtlijnen en instructies, aldus nog de kledinggigant. Er zou nu een uitgebreid actieplan zijn om de interne auditpraktijken te verbeteren en de leidinggevenden te trainen.