H&M lanceert nieuw merk: Nyden

H&M lanceert nieuw merk: Nyden
Foto: Northfoto / Shutterstock.com

Modegroep H&M brengt volgend jaar nog maar eens een nieuw merk uit: Nyden. Dat zal worden ontworpen in Los Angeles, met de hulp van 'influencers'. Het wordt een merk dat zich wil onderscheiden door co-creatie, beperkte oplages en iets hogere prijzen.

 

Mode voor de verschillende millennial-stammen

Aan het hoofd komt Oscar Olsson te staan, momenteel hoofd van het innovatielab van de H&M-groep. De ontwerpen worden getekend in Los Angeles, maar zullen vooral sterk worden geïnspireerd door influencers en data. Als doelgroep ziet Olsson de ‘netocraat’: millennials die meer dan ooit gevoelig zijn voor geloofwaardigheid, authenticiteit en persoonlijkheid. Ze zijn ook gevoelig voor uitbuiting, van zichzelf of van anderen. 


De lancering van alweer een nieuwe dochterformule van H&M past in de nieuwe filosofie van de Zweedse groep, die luidt dat de toekomst van mode bestaat uit het aanspreken van verschillende ‘stammen’ van consumenten. Elke stam beslist zelf wat ze wil dragen en laat zich dat niet door grote namen vertellen. Daarom zal Nyden ook niet door één ontwerper worden aangestuurd, maar in co-creatie met ‘stammenleiders’ – met andere woorden 'influencers' – worden ontwikkeld. Het merk wil ook inzichten uit data putten. Nyden heeft ook al een ‘huisfilosoof’ aangesteld, met name schrijver Alexander Bard. 

 

Top-down omkeren

Het is, volgens bezieler Olsson, de bedoeling om met dit merk het klassieke top-downmodel in de modesector om te keren. “In de samenleving van de toekomst moet je als merk of als eender welke aanbieder omarmen dat de macht niet in jouw handen ligt”, vertelt hij aan vakblad The Cut. “De macht is verschoven naar wat we stammen noemen.” ‘Stamhoofden’ die het al wist aan te trekken, zijn Instagram-ster Doctor Woo en de Zweedse actrice Noomi Rapace.

 

De influencers zullen worden uitgenodigd op het designcenter van het merk in Los Angeles, waar ze toegang krijgen tot vooraf geselecteerde stoffen en materialen. Zo kunnen de collecties binnen de vier weken beschikbaar zijn, online of op virtuele en fysieke pop-upevents. Olsson benadrukt dat Nyden geen klassieke fast-fashion wordt, maar zal bestaan uit gelimiteerde (capsule-)collecties met een hogere prijspositionering. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nederlandse ontwerper wil kledingvoorraden afschaffen

23/01/2018

De Nederlandse ontwerper Martijn van Strien heeft met The Post-Couture Collective een nieuw soort modeplatform gelanceerd, dat ervoor moet zorgen dat kleding duurzamer en zonder overschotten wordt geproduceerd.

H&M verliest de strijd van Inditex

23/01/2018

Het Zweedse H&M verliest in het fastfashionwereldje steeds meer de strijd van het Spaanse Inditex. Het Zweedse bedrijf is wel nog steeds de goedkoopste, maar Inditex weet sneller in te spelen op nieuwe trends en gaat zo met steeds meer klanten aan de haal.

Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

22/01/2018

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Back to top