H&M oogst ‘storm’ met T-shirts van fictieve metalbands | RetailDetail

H&M oogst ‘storm’ met T-shirts van fictieve metalbands

H&M oogst ‘storm’ met T-shirts van fictieve metalbands

Metalbands en hun 'die hard'-fans zijn niet te spreken over een nieuw project van H&M: de Zweedse modeketen lanceerde immers T-shirts van fictieve metalbands. Op Facebook en YouTube kreeg H&M meteen de wind van voren. En nog geen klein beetje...

'H&M betekent niet Heavy Metal'

H&M verkoopt al langer T-shirts van bands als Metallica, Guns N' Roses of Slayer, maar met hun nieuwste project wilden de Zweden nog een stapje verdergaan: ze ontwierpen T-shirts met zelf bedachte logo's van al even fictieve metalbands.

 

Het initiatief schoot bij de echte metalfans echter in het verkeerde keelgat, en prompt trakteerden ze H&M op een koekje van eigen deeg: ze startten Facebookpagina's op van de fictieve metalbands en postten zelfs YouTube-filmpjes waarin ze die zogeheten metalbands van hun 'fraaiste' kant lieten zien: de ene heeft problemen met de Franse wetgever, een andere zet aan tot geweld en haat, nog een andere dweept met een neonazistische beweging.

 

Terwijl H&M herhaalt dat de ontwerpers "geen inspiratie hebben gehaald bij bestaande, echte bands", wijzen jongerenmarketeers op de gevaren van het gebruiken van een subcultuur met een (vaak) donker randje: "Er zitten zoveel controversiële dingen in die absoluut niet geschikt zijn voor massamarketing", waarschuwen ze. Bovendien heeft de metalwereld een grondige hekel aan "posers", en dan kunnen zulke initiatieven als een boomerang in je gezicht terugkeren...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Uitstel van betaling voor Men At Work

25/06/2018

Multimerkenketen Men At Work heeft van de rechtbank van Oost-Brabant uitstel van betaling gekregen. Er is ook een bewindvoerder aangesteld, die een overnemer moet zoeken. De fysieke winkels blijven voorlopig wel open.

Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.