H&M opent eerste “men only”-zaak in Brusselse Nieuwstraat

H&M opent eerste “men only”-zaak in Brusselse Nieuwstraat

H&M opent op 27 mei een vijfde winkel in de Brusselse Nieuwstraat. Niet zomaar een H&M, maar eentje specifiek voor mannen. “En daarbij gaat het niet alleen om de kledij. Dit wordt een totaalconcept,” zegt Marianne Nerinckx van H&M België, “met aangepaste muziek en een inrichting die mannen moet aanspreken.”

Verzadigingspunt stilaan bereikt

De Zweedse keten wil blijven groeien en deed dat de voorbije jaren vooral door nieuwe vestigingen te openen in kleinere steden en gemeenten. H&M telt alles samen al 62 winkels in België. Wereldwijd staat de teller op meer dan 2.200. Maar in de grote steden zit H&M stilaan aan zijn plafond. Diversificatie is dus een voor de hand liggend alternatief. “In de Brusselse Nieuwstraat hebben we al twee familiewinkels, een jongerenwinkel en een ondergoedwinkel”, aldus Marianne Nerinckx. "In navolging van andere landen wordt dat nu aangevuld met een filiaal voor heren.”

Meer geld én aandacht voor verzorging

“Het is bekend dat vrouwen meer en liever shoppen dan mannen”, zegt trendwatcher Herman Konings. “Zij streven naar variatie en willen niet het risico lopen hetzelfde te dragen als hun buurvrouw. Daar staat echter tegenover dat mannen meer geld spenderen aan een kledingstuk.”


Toch is er nog een andere verklaring waarom H&M zich zo uitdrukkelijk richt op mannen. “In een kennis- en diensteneconomie als de Belgische is het logisch dat mensen steeds meer begaan zijn met hun uiterlijk. Ook mannen willen een verzorgde indruk maken. Daar spelen de winkels uiteraard op in”, vervolgt de trendwatcher. “Parfumketen Ici Paris XL bijvoorbeeld heeft sinds kort in zijn belangrijkste zaken een afzonderlijk hoekje ingericht met verzorgingsproducten voor mannen. Ook kledingketens als JBC en H&M willen nu hun deel van de koek.” Net als het Belgische Terre Bleue overigens, dat tot voor kort enkel damesmode bracht, maar onlangs uitpakte met een mannenlijn.
 

H&M opent op 27 mei een vijfde winkel in de Brusselse Nieuwstraat. Niet zomaar een H&M, maar eentje specifiek voor mannen. “En daarbij gaat het niet alleen om de kledij. Dit wordt een totaalconcept,” zegt Marianne Nerinckx van H&M België, “met aangepaste muziek en een inrichting die mannen moet aanspreken.”

Verzadigingspunt stilaan bereikt

De Zweedse keten wil blijven groeien en deed dat de voorbije jaren vooral door nieuwe vestigingen te openen in kleinere steden en gemeenten. H&M telt alles samen al 62 winkels in België. Wereldwijd staat de teller op meer dan 2.200. Maar in de grote steden zit H&M stilaan aan zijn plafond. Diversificatie is dus een voor de hand liggend alternatief. “In de Brusselse Nieuwstraat hebben we al twee familiewinkels, een jongerenwinkel en een ondergoedwinkel”, aldus Marianne Nerinckx. "In navolging van andere landen wordt dat nu aangevuld met een filiaal voor heren.”

Meer geld én aandacht voor verzorging

“Het is bekend dat vrouwen meer en liever shoppen dan mannen”, zegt trendwatcher Herman Konings. “Zij streven naar variatie en willen niet het risico lopen hetzelfde te dragen als hun buurvrouw. Daar staat echter tegenover dat mannen meer geld spenderen aan een kledingstuk.”


Toch is er nog een andere verklaring waarom H&M zich zo uitdrukkelijk richt op mannen. “In een kennis- en diensteneconomie als de Belgische is het logisch dat mensen steeds meer begaan zijn met hun uiterlijk. Ook mannen willen een verzorgde indruk maken. Daar spelen de winkels uiteraard op in”, vervolgt de trendwatcher. “Parfumketen Ici Paris XL bijvoorbeeld heeft sinds kort in zijn belangrijkste zaken een afzonderlijk hoekje ingericht met verzorgingsproducten voor mannen. Ook kledingketens als JBC en H&M willen nu hun deel van de koek.” Net als het Belgische Terre Bleue overigens, dat tot voor kort enkel damesmode bracht, maar onlangs uitpakte met een mannenlijn.
 

Tags: