H&M opent eerste “men only”-zaak in Brusselse Nieuwstraat | RetailDetail

H&M opent eerste “men only”-zaak in Brusselse Nieuwstraat

H&M opent eerste “men only”-zaak in Brusselse Nieuwstraat

H&M opent op 27 mei een vijfde winkel in de Brusselse Nieuwstraat. Niet zomaar een H&M, maar eentje specifiek voor mannen. “En daarbij gaat het niet alleen om de kledij. Dit wordt een totaalconcept,” zegt Marianne Nerinckx van H&M België, “met aangepaste muziek en een inrichting die mannen moet aanspreken.”

Verzadigingspunt stilaan bereikt

De Zweedse keten wil blijven groeien en deed dat de voorbije jaren vooral door nieuwe vestigingen te openen in kleinere steden en gemeenten. H&M telt alles samen al 62 winkels in België. Wereldwijd staat de teller op meer dan 2.200. Maar in de grote steden zit H&M stilaan aan zijn plafond. Diversificatie is dus een voor de hand liggend alternatief. “In de Brusselse Nieuwstraat hebben we al twee familiewinkels, een jongerenwinkel en een ondergoedwinkel”, aldus Marianne Nerinckx. "In navolging van andere landen wordt dat nu aangevuld met een filiaal voor heren.”

Meer geld én aandacht voor verzorging

“Het is bekend dat vrouwen meer en liever shoppen dan mannen”, zegt trendwatcher Herman Konings. “Zij streven naar variatie en willen niet het risico lopen hetzelfde te dragen als hun buurvrouw. Daar staat echter tegenover dat mannen meer geld spenderen aan een kledingstuk.”


Toch is er nog een andere verklaring waarom H&M zich zo uitdrukkelijk richt op mannen. “In een kennis- en diensteneconomie als de Belgische is het logisch dat mensen steeds meer begaan zijn met hun uiterlijk. Ook mannen willen een verzorgde indruk maken. Daar spelen de winkels uiteraard op in”, vervolgt de trendwatcher. “Parfumketen Ici Paris XL bijvoorbeeld heeft sinds kort in zijn belangrijkste zaken een afzonderlijk hoekje ingericht met verzorgingsproducten voor mannen. Ook kledingketens als JBC en H&M willen nu hun deel van de koek.” Net als het Belgische Terre Bleue overigens, dat tot voor kort enkel damesmode bracht, maar onlangs uitpakte met een mannenlijn.
 

H&M opent op 27 mei een vijfde winkel in de Brusselse Nieuwstraat. Niet zomaar een H&M, maar eentje specifiek voor mannen. “En daarbij gaat het niet alleen om de kledij. Dit wordt een totaalconcept,” zegt Marianne Nerinckx van H&M België, “met aangepaste muziek en een inrichting die mannen moet aanspreken.”

Verzadigingspunt stilaan bereikt

De Zweedse keten wil blijven groeien en deed dat de voorbije jaren vooral door nieuwe vestigingen te openen in kleinere steden en gemeenten. H&M telt alles samen al 62 winkels in België. Wereldwijd staat de teller op meer dan 2.200. Maar in de grote steden zit H&M stilaan aan zijn plafond. Diversificatie is dus een voor de hand liggend alternatief. “In de Brusselse Nieuwstraat hebben we al twee familiewinkels, een jongerenwinkel en een ondergoedwinkel”, aldus Marianne Nerinckx. "In navolging van andere landen wordt dat nu aangevuld met een filiaal voor heren.”

Meer geld én aandacht voor verzorging

“Het is bekend dat vrouwen meer en liever shoppen dan mannen”, zegt trendwatcher Herman Konings. “Zij streven naar variatie en willen niet het risico lopen hetzelfde te dragen als hun buurvrouw. Daar staat echter tegenover dat mannen meer geld spenderen aan een kledingstuk.”


Toch is er nog een andere verklaring waarom H&M zich zo uitdrukkelijk richt op mannen. “In een kennis- en diensteneconomie als de Belgische is het logisch dat mensen steeds meer begaan zijn met hun uiterlijk. Ook mannen willen een verzorgde indruk maken. Daar spelen de winkels uiteraard op in”, vervolgt de trendwatcher. “Parfumketen Ici Paris XL bijvoorbeeld heeft sinds kort in zijn belangrijkste zaken een afzonderlijk hoekje ingericht met verzorgingsproducten voor mannen. Ook kledingketens als JBC en H&M willen nu hun deel van de koek.” Net als het Belgische Terre Bleue overigens, dat tot voor kort enkel damesmode bracht, maar onlangs uitpakte met een mannenlijn.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.