H&M opent eerste “men only”-zaak in Brusselse Nieuwstraat | RetailDetail

H&M opent eerste “men only”-zaak in Brusselse Nieuwstraat

H&M opent eerste “men only”-zaak in Brusselse Nieuwstraat

H&M opent op 27 mei een vijfde winkel in de Brusselse Nieuwstraat. Niet zomaar een H&M, maar eentje specifiek voor mannen. “En daarbij gaat het niet alleen om de kledij. Dit wordt een totaalconcept,” zegt Marianne Nerinckx van H&M België, “met aangepaste muziek en een inrichting die mannen moet aanspreken.”

Verzadigingspunt stilaan bereikt

De Zweedse keten wil blijven groeien en deed dat de voorbije jaren vooral door nieuwe vestigingen te openen in kleinere steden en gemeenten. H&M telt alles samen al 62 winkels in België. Wereldwijd staat de teller op meer dan 2.200. Maar in de grote steden zit H&M stilaan aan zijn plafond. Diversificatie is dus een voor de hand liggend alternatief. “In de Brusselse Nieuwstraat hebben we al twee familiewinkels, een jongerenwinkel en een ondergoedwinkel”, aldus Marianne Nerinckx. "In navolging van andere landen wordt dat nu aangevuld met een filiaal voor heren.”

Meer geld én aandacht voor verzorging

“Het is bekend dat vrouwen meer en liever shoppen dan mannen”, zegt trendwatcher Herman Konings. “Zij streven naar variatie en willen niet het risico lopen hetzelfde te dragen als hun buurvrouw. Daar staat echter tegenover dat mannen meer geld spenderen aan een kledingstuk.”


Toch is er nog een andere verklaring waarom H&M zich zo uitdrukkelijk richt op mannen. “In een kennis- en diensteneconomie als de Belgische is het logisch dat mensen steeds meer begaan zijn met hun uiterlijk. Ook mannen willen een verzorgde indruk maken. Daar spelen de winkels uiteraard op in”, vervolgt de trendwatcher. “Parfumketen Ici Paris XL bijvoorbeeld heeft sinds kort in zijn belangrijkste zaken een afzonderlijk hoekje ingericht met verzorgingsproducten voor mannen. Ook kledingketens als JBC en H&M willen nu hun deel van de koek.” Net als het Belgische Terre Bleue overigens, dat tot voor kort enkel damesmode bracht, maar onlangs uitpakte met een mannenlijn.
 

H&M opent op 27 mei een vijfde winkel in de Brusselse Nieuwstraat. Niet zomaar een H&M, maar eentje specifiek voor mannen. “En daarbij gaat het niet alleen om de kledij. Dit wordt een totaalconcept,” zegt Marianne Nerinckx van H&M België, “met aangepaste muziek en een inrichting die mannen moet aanspreken.”

Verzadigingspunt stilaan bereikt

De Zweedse keten wil blijven groeien en deed dat de voorbije jaren vooral door nieuwe vestigingen te openen in kleinere steden en gemeenten. H&M telt alles samen al 62 winkels in België. Wereldwijd staat de teller op meer dan 2.200. Maar in de grote steden zit H&M stilaan aan zijn plafond. Diversificatie is dus een voor de hand liggend alternatief. “In de Brusselse Nieuwstraat hebben we al twee familiewinkels, een jongerenwinkel en een ondergoedwinkel”, aldus Marianne Nerinckx. "In navolging van andere landen wordt dat nu aangevuld met een filiaal voor heren.”

Meer geld én aandacht voor verzorging

“Het is bekend dat vrouwen meer en liever shoppen dan mannen”, zegt trendwatcher Herman Konings. “Zij streven naar variatie en willen niet het risico lopen hetzelfde te dragen als hun buurvrouw. Daar staat echter tegenover dat mannen meer geld spenderen aan een kledingstuk.”


Toch is er nog een andere verklaring waarom H&M zich zo uitdrukkelijk richt op mannen. “In een kennis- en diensteneconomie als de Belgische is het logisch dat mensen steeds meer begaan zijn met hun uiterlijk. Ook mannen willen een verzorgde indruk maken. Daar spelen de winkels uiteraard op in”, vervolgt de trendwatcher. “Parfumketen Ici Paris XL bijvoorbeeld heeft sinds kort in zijn belangrijkste zaken een afzonderlijk hoekje ingericht met verzorgingsproducten voor mannen. Ook kledingketens als JBC en H&M willen nu hun deel van de koek.” Net als het Belgische Terre Bleue overigens, dat tot voor kort enkel damesmode bracht, maar onlangs uitpakte met een mannenlijn.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.