H&M start met productie in Ethiopië

H&M start met productie in Ethiopië

Hennes & Mauritz (H&M) gaat een deel van zijn kleding laten produceren in Ethiopië. “Dat is nodig om de toekomstige groei op te vangen”, zegt het concern. “De uitbreiding naar Afrika betekent echter niet dat het engagement in Azië wordt afgebouwd”.

Testbestellingen geplaatst

“We moeten onze expansie veiligstellen. Daarom bekijken we steeds de capaciteit. We doen dat door onze productie te verhogen in bestaande fabrieken, maar ook naar nieuwe productiezones uit te kijken”, liet woordvoerster Camilla Emilsson-Falk verstaan tegenover The Wall Street Journal.

 

De Zweedse keten is daarom gestart met testbestellingen bij Ethiopische leveranciers. Volgens een leverancier zou H&M maandelijks één miljoen kledingstukken in Ethiopië willen laten maken.


Half zo duur als China

De verschuiving naar Ethiopië heeft uiteraard ook een financiële reden. De kostprijs per eenheid zou in Ethiopië maar half zo hoog liggen als in China, volgens de laatst beschikbare cijfers uit 2011. Al is het voordeel niet bestendig: in China stijgen de prijzen met 7,7% per jaar, in Ethiopië met 18%. Tegen dit tempo wordt Ethiopië al tegen 2019 duurder dan China.

 

De Ethiopische regering heeft aangegeven dat de textielproductie een van de groeipolen wordt voor de economie van het land. Ze wil tegen 2016 ook voor 1 miljard dollar aan textiel kunnen exporteren. Tussen juli 2011 en juni 2012 bleef die wijzer nog steken op 84,6 miljoen dollar, toch 26% meer dan een jaar voordien.

 

Eerder besloten ook de Britse ketens Tesco en George en het Ierse Primark al een deel van hun productie naar Ethiopië over te hevelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top