H&M zoekt Chinese verzoening na kwartaaldip

On the road again / Shutterstock.com

H&M verkocht in het voorbije kwartaal 21% minder en zakte in het rood. De modegroep moet ook op de knieën voor Chinese druk, na ophef over dwangarbeid door de Oeigoerse moslimminderheid voor kledingmerken.

 

In het rood

Hoewel de maand maart – uiteraard – veel beter oogde dan vorig jaar (+55%), was het door de aanhoudende coronamaatregelen maar een zwak kwartaal voor H&M Group. De omzet daalde met 21% tot 40 miljard Zweedse kroon (3,9 miljard euro), althans in lokale wisselkoersen. 


De modereus boekte daarbij een verlies voor belastingen van 1,39 miljard kronen (140 miljoen euro) voor de periode van december tot februari. Een jaar eerder was er nog een winst van 2,5 miljard kronen (240 miljoen euro). Analisten verwachtten evenwel erger en hadden een verlies van 1,41 miljard kronen voorspeld.

 

Chinese banden blijven sterk

H&M’s grootste zorg is momenteel weliswaar de Chinese boycot, die plots uit de lucht komt vallen. Al een jaar geleden kaartten ngo’s aan dat de Oeigoeren, een islamitische minderheidsgroep die in heropvoedingskampen met harde hand “Chinese waarden” moet aanleren, in de regio Xinjiang ook voor heel wat grote Westerse merken verplicht kleding maken. Bij die merken hoorde ook H&M, dat daarop de samenwerking met een bepaalde leverancier en met de regio stopzette – weliswaar in een uitdoofscenario van een jaar.


Nu de politieke spanningen tussen China en het Westen opnieuw oplopen, verschenen op de Chinese sociale media recent plots furieuze oproepen om het merk te boycotten. Verschillende Chinese influencers en beroemdheden hebben de samenwerking stante pede stopgezet, terwijl de kleding ook verdween van de grote e-commerceplatformen.


Gezien het grote belang van China, zowel als afzetmarkt als leverancier, ziet de Zweedse kledinggroep zich genoodzaakt door het stof te gaan. “China is een zeer belangrijke markt voor ons en onze langetermijnverbintenis met het land blijft sterk. We zijn er al meer dan dertig jaar aanwezig en zijn getuige geweest van opmerkelijke vooruitgang binnen de Chinese textielindustrie. China loopt voorop op het gebied van innovatie en technologie en zal duidelijk een belangrijke rol blijven spelen in de verdere ontwikkeling van de hele industrie”, klinkt het nogal sussend.