Hoe modeketen Bonprix het winkelproces digitaliseert

De Duitse modeketen Bonprix – een dochter van Otto Group – opent in februari in Hamburg een innovatieve laboratoriumwinkel waar klanten zullen shoppen met een app. Zo werkt digitaal winkelen in de praktijk.

 

Persoonlijke winkelassistent

Een experimenteel winkelconcept dat de voordelen van de fysieke winkel verzoent met het gemak van online shoppen: dat is de kern van de ‘Fashion Connect Store’ die Bonprix zopas heeft voorgesteld op het event #fashiontech Berlin. Op 14 februari zal de winkel de deuren openen in Hamburg. De Bonprix smartphoneapp doet dienst als een persoonlijke winkelassistent die de klanten begeleidt doorheen het volledige winkelbezoek, van het inchecken bij aankomst over het selecteren en uitproberen van favoriete stukken tot en met eenvoudige betaalopties. 

 

Van elk kledingstuk en accessoire hangt slechts één exemplaar op de inspirerende ‘trendvloer’, als in een showroom. De klant kan producten naar keuze scannen en de juiste maat selecteren. Die items worden vervolgens toegevoegd aan een virtueel winkelmandje, zodat ze in een paskamer kunnen worden gehangen, klaar om te passen. In afwachting kunnen klanten ontspannen met een verfrissend drankje in een van de twee modebars in de winkel.

 

Experimenteel laboratorium

Vervolgens wordt de klant uitgenodigd in één van de paskamers: die zijn ruim, goed geventileerd en bieden de keuze uit vier instellingen voor sfeerverlichting. Een groot scherm toont de volgende stappen. Wie een andere maat nodig heeft, kan die rechtstreeks in de paskamer bestellen. Wie hulp of advies nodig heeft, kan met één druk op de knop een mode-assistent oproepen. Van wachtrijen aan de kassa’s is geen sprake: de app gebruikt de modernste RFID-technologie om het winkelmandje automatisch bij te werken na het verlaten van de paskamer. Shoppers kunnen dan via PayPal betalen of met een bankkaart aan de self-checkout. 

 

Het 'fashion connect'-concept is meer dan een vlaggenschip voor Bonprix: het is een experimenteel winkellaboratorium, dat gaandeweg nieuwe functies zal toevoegen, zoals gepersonaliseerde productsuggesties. “Precies omdat de smartphone tegenwoordig alomtegenwoordig is, heeft Bonprix hem een centrale rol gegeven in deze pilootwinkel", zegt algemeen directeur Markus Fuchshofen, die ook hoofd van e-commerce is. "De manier waarop we het winkelproces consequent hebben gedigitaliseerd, is uniek in de detailhandel."